Skat gør klar til massefyring

28. oktober 2013  |  HK Stat  |

Skat har sat navn på 330 ansatte, heraf 13 ledere, som ledelsen vil afskedige. De mange fyringstruede får deres varsler henholdsvis 11. og 13. november 2013. Op mod halvdelen er HK’ere. Fagforeningen vil hjælpe medlemmerne med deres høringssvar og holde kritisk øje med, om Skat aldersdiskriminerer eller på anden vis fyrer på et forkert grundlag.

Medarbejdere og ledere i Skat har blikket og bevidstheden rettet stift mod datoerne 11. og 13. november. På de to dage vil 317 medarbejdere og 13 ledere modtage et afskedigelsesvarsel fra deres arbejdsgiver, som skærer kraftigt i bemandingen for at indfri regeringens planer for et meget mindre Skat.

I en intern meddelelse beder Skats direktør for HR og Stab, Winnie Jensen, flest mulige medarbejdere være til stede på deres vante pladser den 13. november, hvor varslingen skal ske.

Skat havde overvejet at lukke for kundehenvendelser i forbindelse med varslingerne.

’Det har vi dog besluttet ikke at gøre, da vi mener, at vi er nødsaget til at udføre vores arbejde – selvom det er en svær dag,‘ siger Winnie Jensen ifølge den interne meddelelse til Skats medarbejdere.

Udvalgt af direktionen

Oprindeligt skulle 375 fuldtidsstillinger væk, men nu har så mange medarbejdere valgt en frivillig fratræden, at antallet af afskedigelser kan reduceres til de 330, fremgår det af den interne meddelelse.

Det er Skats direktion, som på baggrund af vurderinger i de enkelte forretningsområder har besluttet, hvem der skal varsles fyret. Og varslingen sker ud fra en samlet vurdering af, hvilke medarbejdere Skat bedst vil kunne undvære, siger Winnie Jensen.

’Konkret er der lagt vægt på faglige kvalifikationer, opgavevaretagelse og personlige kvalifikationer set i sammenhæng med de opgaver, Skat skal løse fremover, og den måde, opgaverne skal løses på,‘ forklarer hun.

Fyringsrunden ærgrer formand for skatte-HK’ernes egen landsklub, HK Skat, Ulla Fabricius.

- Det er meget beklageligt, at vi ikke har kunnet undgå afskedigelserne ved hjælp af den naturlige afgang, siger hun.

Rådgiver om høringssvar

Omkring 150 af varslingerne vil ramme medarbejdere på HK-overenskomst. I forbindelse med fyringsrunden, som er en af de største på en statslig arbejdsplads i nyere tid, vil HK Stat og HK’s lokale afdelinger rådgive de mange fyringstruede medlemmer om, hvordan de udformer de høringssvar, som er en del af afskedigelsesproceduren.

- De, der bliver varslet afskediget, vil kunne tale med deres lokale tillidsrepræsentant og med medarbejdere fra HK’s lokalafdelinger om, hvad de skal skrive i deres høringssvar, siger Lina Gisselbæk Lauritsen, der er faglig konsulent i HK Stat.

- Vi kan desværre næppe ændre på det antal medarbejdere, Skat vil skille sig af med. Men spørgsmålet er, om de har fat i de rigtige med deres varslinger. Det spørgsmål vil vi forfølge fra HK’s side, siger Lina Gisselbæk Lauritsen.

Specielt overtrædelse af lovgivningen om forskelsbehandling på grund af alder vil HK Stat være opmærksom på, tilføjer hun. HK Stat har tidligere ført og vundet sager for medlemmer i Skat, som var blevet aldersdiskrimineret ved fyringen.

I et nyhedsbrev til sine kolleger skriver Ulla Fabricius om den 13. november, hvor fyringsvarslerne falder:

’Det bliver en hård dag for alle, og vi skal hermed opfordre til, at vi tager hånd om hinanden. Både i tiden op til, på selve dagen og efter afskedigelsessagen.‘

Fyret Opsigelse HK-medlemmer