Gravide elever splitter borgmestre

30. oktober 2013  |  HK Kommunal  |  Elev i kommune og region  |  Jens Laursen

Gravid mave

Hver anden kommune følger KL’s vejledning og forlænger ikke uddannelsesaftalen for gravide kontorelever. Det vil klæde de KL-orienterede borgmestre at træde i karakter som politikere, mener HK Kommunal.

Når en elev i en kommune bliver gravid og skal på barsel, ignorerer lidt over halvdelen – 51 procent - af landets borgmestre KL’s anbefaling om at lade elevens uddannelsesaftale rinde ud under fraværet. Den anden halvdel følger KL’s i HK Kommunals øjne både ulovlige og uforstandige anbefaling. Det fremgår af en rundspørge, HK Kommunal og FOA har foretaget blandt landets borgmestre.

I HK Kommunal undrer det næstformand, Mads Samsing, at hver anden kommune vælger at følge KL’s anbefaling, som han betegner som både ulovlig og uklog.

- De borgmestre, der lader uddannelsesaftalen løbe ud med fare for, at den unge kvinde ikke kan gennemføre sin uddannelse, har over en bred kam overladt de unges skæbne til KL-embedsmændenes både ulovlige og ukloge anvisninger. Jeg synes, det især her op til kommunalvalget vil klæde disse borgmestre at træde i karakter som politikere, siger Mads Samsing.

Ulovlig praksis

Han understreger, at de berørte kommuner handler i direkte modstrid med Undervisningsministeriet, der i flere omgange har oplyst, at gravide kvinder har juridisk krav på at få deres uddannelse forlænget.

Derudover tilsidesætter de kommuner, der lader uddannelsesaftalerne løbe ud under graviditet og barsel, ifølge Mads Samsing Ligebehandlingslovens bestemmelser om kønsmæssig forskelsbehandling. Og han understreger, at de sender et helt forkert signal i en tid, hvor der om noget er berettiget fokus på, at unge mennesker skal gennemføre en uddannelse.

Kommuner ændrer politik

Rundspørgen viser også, at seks af de kommuner, der hidtil har afbrudt de gravide kvinders uddannelsesforløb, agter at ændre praksis, så uddannelsesaftalen efter kommunalvalget forlænges svarende til den tid, den kvindelige elev har lovligt fravær.

Det resultat glæder HK Kommunals næstformand, der også kvitterer for elevpolitikken i den halvdel af kommunerne, der allerede nu går op imod KL’s anbefalinger.

- De mange elevvenlige og fremsynede kommuner, der trods alt findes, fortjener respekt. Jeg håber, de kan være til inspiration for andre kommuner, der hidtil har ladet sig spænde for KL’s vogn, siger Mads Samsing.

Både HK Kommunal og FOA vil forsætte med at føre sager i de kommuner, hvor kvinder får afbrudt deres uddannelsesforløb på grund af graviditet.

Fakta fra undersøgelsen

• 49 procent af kommunerne lader uddannelsesaftalen løbe ud, hvis en elev bliver gravid
  • 51 procent forlænger uddannelsesaftalen, hvis en elev bliver gravid
  • Seks borgmestre agter at ændre politik efter kommunalvalget, så gravide elever fremover får forlænget uddannelsesaftalen.

Rundspørgen er gennemført af HK Kommunal og FOA i perioden 3.-14. oktober blandt landets 98 borgmestre, hvoraf 45 har svaret.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK