Hvad gemmer din lønseddel på?

30. oktober 2013  |  Midt

Mange lønsedler gemmer på fejl og mangler. Hvad med din? Lad os hjælpe med at gennemgå den for fejl.

”Der er ofte noget at komme efter, når vi hjælper medlemmer med at gennemgå deres lønsedler.Faglig sagsbehandler, Karl-Aage Hansen Det handler tit om tillæg og pensionsordninger, hvor medarbejdere ikke får udbetalt eller overført det, de skal”, fortæller Karl Aage Hansen, der er faglig sagsbehandler i HK Midt. I en konkret sag opdagede et medlem af HK, med hjælp fra en faglig sagsbehandler, at hun havde 58.000 kroner til gode og havde uddannet sig til en lønstigning på 3.500 kroner, som hun ikke fik.

En aktuel undersøgelse fra LO viser, at der er fejl i hver anden lønseddel. Det billede genkender Karl Aage Hansen, der er faglig sagsbehandler i HK Midt:- Når vi starter en sag op for et medlem, spørger vi altid efter 3-6 lønsedler og medlemmets ansættelseskontrakt, så vi kender de konkrete aftaler og betingelser. Og der er ofte noget at komme efter, når vi hjælper medlemmer med at gennemgå deres lønsedler.

Det handler tit om tillæg og pensionsordninger, hvor medarbejdere ikke får udbetalt eller overført det, de skal, fortæller han.- Et godt eksempel er detailbranchen, hvor de butiksansatte ofte arbejder 37 timer om ugen i gennemsnit i en periode på 16 uger. Her opstår der tit fejl, hvis en medarbejder i en periode arbejder flere timer end ugegennemsnittet. Så stemmer timeantal og beløb på lønsedlen ikke.

Godt råd: Kig din lønseddel grundigt igennem
Karl Aage Hansen har et helt konkret råd:- Kig din lønseddel grundigt igennem hver eneste måned, når du modtager den. Der kan jo ske fejl og tastefejl alle steder. Det er ofte mange forskellige ting, der skal på en lønseddel lige fra pensionsordninger til madordninger og forskellige tillæg, siger Karl Aage Hansen og tilføjer:

- Kontakt os endelig, hvis du er i tvivl om noget. Det her er noget af det, vi kan og er gode til i forhold til ”de gule forretninger”. Vi har forhandlingsretten og kender overenskomsterne på de her områder, og vi kan nemt sammenholde lønseddel med overenskomst, siger han.

Hvad med dig? Gemmer din lønseddel på løn, tillæg, pension osv., der ikke er blevet udbetalt, eller hvor beløbene har været for små? Tag fat i os, hvis der er noget, du er i tvivl om. Du kan ringe til os på tlf. 70 11 45 45 eller sende en mail til midt@hk.dk

kontakt os på
tlf. 70 11 45 45