Privatiseret lønudbetaling fejler i kommunerne

31. oktober 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Mange kommuner brænder sig på at udlicitere lønadministrationen, viser ny rapport. Udliciteringer ender ofte i ressourcespild og er dybest set udemokratiske, lyder det fra HK Kommunal.

Flertallet af de kommuner, der siden 2003 har forsøgt sig med at udlicitere den kommunale lønadministration til private firmaer, har hjemtaget opgaven i kommunalt regi. Det gælder blandt andre Odense, Hillerød og Odder Kommuner, viser en rapport fra analysefirmaet Rambøll bestilt af Viborg Kommune.

I HK Kommunal er formand Bodil Otto langt fra overrasket over, at en række kommuner tager lønudbetalingerne hjem igen.

- Igennem de seneste ti år, hvor flere kommuner har privatiseret lønopgaven, har jeg med jævne mellemrum fået meldinger om, hvordan vores tilbageværende, kommunale medarbejdere har måttet investere hundreder af arbejdstimer på at rede trådene ud i det lønkoks, der ofte er resultatet af en udlicitering, siger Bodil Otto.

Dyrere og dårligere

Hun vurderer, at den privatiserede lønadministration over en bred kam har været både dyrere og dårligere, end hvis opgaven havde ligget i kommunalt regi.

- Med forkerte udbetalinger, løn, der lader vente på sig, og løn, der overhovedet ikke kommer ind på de ansattes bankkonto, har vi været vidne til et voldsomt ressourcespild i hovedparten af de kommuner, der har forsøgt sig med at privatisere lønudbetalingen til for eksempel KMD eller til det internationale firma, Visma, vurderer HK Kommunals formand.

Kompleks opgave

Rambøll-rapporten udgør ifølge Bodil Otto kun en del virkeligheden i kommunerne. Hun peger på, at der ud over de elleve kommuner, der er nævnt i rapporten, er kommuner som Sorø, Vordingborg og Næstved, der allerede ved den politiske behandling har droppet planerne om udlicitering.

- Dertil kommer en række kommuner, der som følge af andre kommuners dårlige erfaringer er ved at genoverveje deres privatiseringsplaner. Og så er der en kommune som Aarhus, der med KMD som operatør i øjeblikket oplever et hav ad kiksede lønudbetalinger til skade for tusindvis af ansatte, siger Bodil Otto.

Bodil Otto slår fast, at lønadministrationen er en kompleks og videnstung opgave, der kun kan løses tilfredsstillende af veluddannede medarbejdere, der har den daglige kontakt med afdelinger og institutioner, og som kender kommunen indefra.

Hun tilføjer, at det ikke er medarbejderne i de private virksomheder, der er problemet, men udelukkende selve konstruktionen med en privat leverandør af lønadministration, der som følge af manglende kendskab til kommunen ikke kan sikre en tilstrækkelig kvalitet.

Udenfor demokratisk kontrol

I det hele taget advarer formanden for HK Kommunal mod at betragte udliciteringer som den universelle løsning på udfordringerne i den offentlige sektor.

- Hvad enten det drejer sig om beskæftigelsesindsatsen, den nære borgerservice, lønadministrationen eller noget helt fjerde er resultatet af en udlicitering jo også, at områderne bevæger sig uden for den demokratiske kontrol, som borgerne burde genkende i det repræsentative demokrati, siger Bodil Otto og fortsætter:

- Ligesom borgernes retssikkerhed bliver alvorligt udfordret, når bestemte ydelser bliver placeret uden for det offentlige myndighedsområde. Danmark har ikke brug for mere udlicitering, men for mere indlicitering.

I Dansk Erhverv, der repræsenterer de private lønfirmaer, betegner markedschef Jakob Scharff ifølge Politiken selve konkurrencen som positiv.

HR, økonomi, it og stab HK-medlemmer Løn