Mønter kan give eksem: Nemmere at få erstatning

05. november 2013  |  HK Handel Hovedstaden

- Det gør ondt, når der går hul på huden, fortæller Adeel Ghauri, som fik nikkeleksem af at håndtere mønter i kassen. Ny praksis gør det nemmere at få erstatning.

For første gang har HK en sag, hvor nikkeleksem efter kortvarig påvirkning er blevet anerkendt som arbejdsskade.

Adeel Ghauri 1

Foto: Kim Wendt

I 2008 begyndte Adeel Ghauri at arbejde som fritidsjobber på Q8 i Hvidovre. Jobbet indebar arbejde ved kassen med håndtering af mønter, som det er tilfældet for mange job i handelsbranchen. Efter mindre end et år begyndte hans hænder at vise tegn på nikkeleksem. Huden skallede af og var rød.

- Det irriterer mig med de hænder, at jeg ikke kan arbejde ordentligt. Det gør ondt, når der går hul på huden, fortæller Adeel Ghauri.

Hans læge anmeldte skaden til Arbejdsskadestyrelsen, og HK Handel Hovedstaden har fulgt hans sag fra sidelinjen. Den er efter en længere proces endt med en kendelse på 10 procents mén fra Arbejdsskadestyrelsen.

Ny praksis gør det nemmere at få erstatning

Fremover bliver det lettere at få anerkendt nikkeleksem som en arbejdsskade, fordi Arbejdsskadestyrelsen har gjort nikkeleksem til en selvstændig kategori på listen for erhvervssygdomme.

- Forskning viser, at nikkeleksem kan opstå også efter en kortvarig erhvervsmæssig udsættelse. Tidligere har der været et særkrav om, at man skulle være udsat for nikkel i mange år, før nikkeleksem kunne anerkendes, men med den viden, vi har nu, skulle praksis fornyes, oplyser Jane Hansen, kontorchef for Fagligt Center i Arbejdsskadestyrelsen.

Arbejdsskadestyrelsen genvurderer ældre sager

Jane Nielsen fra HK's Juridiske Kompetencecenter vurderer, at Arbejdsskadestyrelsen har begået en fejl ved ikke at sætte nikkeleksem efter kortvarig påvirkning på listen over erhvervssygdomme efter en revurdering af listen i 2005.

- Overvejelsen omkring nikkeleksem blev i hvert fald ikke taget på det tidspunkt. Det bliver den så nu, siger Jane Hansen fra Arbejdsskadestyrelsen.

Styrelsen gennemgår nu sager tilbage til 2005, hvor skader fra nikkeleksem er blevet afvist på baggrund af de daværende krav.

Nikkeleksem krævede medicin, piller og cremer

Adeel Ghauri 2

For Adeel Ghauri opstod problemet efter kortere kontakt med mønter, der indeholder nikkel. Men det har været en længere proces for ham at holde eksemen under kontrol. Han forsøgte at løse problemet ved at bruge handsker, når han arbejdede ved kassen. Men med et kasseapparat med touch screen gik det for langsomt.

- Jeg har prøvet i hvert fald 10 forskellige cremer fra hudlæger og fået medicin og piller mod eksemen. Det har hjulpet en del undervejs, men når jeg har flere vagter, hvor der er tid ved kassen, så kommer det igen, fortæller Adeel Ghauri.

I dag sover han med creme og handsker på hænderne, for at holde eksemen under kontrol. Pillerne måtte han holde op med at tage igen, fordi de gav ham hovedpine.

Adeel Ghauri går i 3.G. og arbejder i dag fortsat på en tankstation. Han regner med at uddanne sig til en kontorstilling, hvor han ikke skal have med mønter at gøre.

Arbejdsskade

Fakta:

Fra 2009 til 2012 har Arbejdsskadestyrelsen afsluttet 125 sager om nikkelallergi. Styrelsen skønner, at anerkendte sager om nikkeleksem på grund af mønthåndtering udgør mindre end 10 sager.

Har du nikkelallergi?

Nikkeleksem ses som rødme, blæredannelse og eventuelt sår i huden. Nikkeleksemet begynder altid der, hvor der er hudkontakt med den genstand, der frigiver nikkel. Nikkeleksem efter håndtering af mønter vil derfor være håndeksem. Håndeksem forsaget af nikkel viser sig typisk ved små blærer i håndflader og på siden af fingrene.

Du kan blive testet for nikkelallergi hos din læge. Lægen har pligt til at anmelde til Arbejdsskadestyrelsen, hvis det vurderes, at der er tale om en arbejdsskade.

Vil du have din sag genoptaget?

Hvis du ønsker din sag om nikkeleksem genoptaget på baggrund af praksisændringen, kan du anmode om genoptagelse ved at gå ind på din sag i den elektroniske sagsoversigt på Arbejdsstyrelsens hjemmeside: www.ask.dk/sesag.

HK kan hjælpe dig med din sag ved at søge aktindsigt og følge processen, ligesom HK's arbejdsskadeafdeling kan vurdere, om din erstatning er rimeligt udmålt og om afgørelsen eventuelt skal ankes. Hvis du vil have hjælp, kan du kontakte afdelingen på tlf. 33 30 29 33.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK