Kina møder HK

06. november 2013  |

11. november er HK vært for en konference, der handler om, hvordan fagbevægelsen kan spille en rolle i forhold til at tiltrække kinesiske investeringer og skabe arbejdspladser i Danmark.

Traditionelt vil fagbevægelsen betragte Kina som et land, der ser stort på miljøet, krænker menneskerettigheder og undertrykker fagforeninger. Men Kina er også verdens næststørste økonomi, og der er muligheder i at udnytte den kinesiske vækst.

På konferencen er det spørgsmålet om, hvorvidt fagforeningerne kan være med til at tiltrække investeringer og derved skabe arbejdspladser i Danmark, der er omdrejningspunktet.

”Når kineserne investerer kapital i danske virksomheder, skaber det danske arbejdspladser. Og det interessante her er dialogen om, hvordan vi som fagbevægelse kan være med til at påvirke, at Danmark bliver et attraktivt land for kinesiske virksomheder og kapitalfonde at investere i, uden at vi går på kompromis med dansk arbejdskultur, fortæller Kim Simonsen.

Stærk dansk arbejdskultur

Fagbevægelsen har haft stor betydning for dansk arbejdskultur, der blandt andet præges af gode rammer for videreuddannelse, en tradition for dialog og forhandling og fleksible og initiativrige medarbejdere er kvaliteter. Og det er netop denne arbejdskultur, der kan blive attraktiv for mulige investorer.

”På seminaret vender vi den traditionelle diskussionen på hovedet og ser på Kinas vækst som en mulighed for vores medlemmer i stedet for at se på Kina som en trussel for danske arbejdspladser. Det typiske billede er, at danske medarbejdere er dyre, og derfor bliver arbejdspladser flyttet til lande, hvor lønnen er lavere. Men de arbejdsvilkår, fagbevægelsen har kæmpet for i over 100 år, kan jo også være det, der i fremtiden gør Danmark til et attraktivt land at investere i.”, siger Kim Simonsen.

Fælles initiativ på tværs af flere fagforeninger

Blandt talerne på konferencen er chefen for Invest in Denmark, Susanne Hyldelund, en medarbejderrepræsentant fra Volvo, der i dag er ejet af en kinesisk kapitalfond og en medarbejder fra den kinesiske ambassade.

Det er HK/Danmark, LO, IDA, Dansk Metal og ThinkChina.dk, der i fællesskab inviterer til konferencen.

ThinkChina.dk, der har fået ideen til konferencen, er en tænketank, der har fokus på, hvordan Danmark på den bedst mulige måde kan udnytte Kinas vækst og deres globale indflydelse.

Se programmet her