Ledige HK'ere på gaden

06. november 2013  |  Nordjylland  |

HK Nordjyllands Jobklub synliggør arbejdsløsheden ved gadeaktiviteter

Selv uden job, står vi tidligt på, lød budskabet fra ledige HK'ere til erhvervsfolk ved Aalborg Lufthavn.

Travle erhvervsfolk på vej til morgenfly i Aalborg Lufthavn tirsdag 5. november blev mødt af ledige HK’ere, som er klar til at stille deres arbejdskraft til rådighed for de nordjyske virksomheder.

De morgenfriske ledige tog allerede klokken 7 opstilling ved indfaldsvejene til lufthavnen. Her henvendte de sig til erhvervsfolkene via bannere og skilte med budskaber som ”Giv os i dag vort daglige job”, ”Selv uden job står vi tidligt op” og ”Ud med ’Dovne Robert’ – ind med os”.

Morgenaktionen er en del af i alt tre aktioner, hvor HK Nordjyllands Jobklub sætter fokus på arbejdsløsheden.

-Vi vil gerne vise, at vi – og i øvrigt langt de fleste ledige – brænder for at komme i arbejde og er klar til at tage fat. Vi vil ikke lade ’Dovne Robert’-typer stjæle billedet. Vi er helt almindelige mennesker, der er sat ud på sidelinien og som kæmper for at vende tilbage. Men arbejdsmarkedet er tilsyneladende lukket og samtidig gør politikerne det stadig sværere at være uden arbejde. Det problem vil vi gerne synliggøre, siger talsperson for HK Nordjyllands Jobklub Charlotte Bach, som selv for nylig har mistet sin dagpengeret.

Torsdag den 7. november var de ledige igen på gaden på Nytorv i Aalborg. Her synliggjorde et stort barometer, at flere end 30.000 danskere i år mister retten til arbejdsløshedsdagpenge, når de som konsekvens af strammere regler falder ud af dagpengesystemet. De ledige HK’ere uddelte småkager formet som puslespil-brikker; et symbol på, at ledige er de brikker, der er nødvendige for at skabe en helhed.

Endelig blev byrådspolitikerne i Aalborg mødt af ledige HK’ere, da de mødtes til byrådsmøde mandag 11. november. Det sker blandt andet med appeller om, at de lokale politikerne skal presse på lovgiverne for at ændre reglerne, så det bliver lettere at genoptjene retten til dagpenge.

HK Nordjyllands Jobklub er et netværk af ledige med det formål at støtte og inspirere hinanden i jobsøgningen.

Ledig Arbejdsmarked