Skal inderne styre dansk infrastruktur og innovation?

07. november 2013  |  Samdata

Er det fornuftigt, at vi overlader kernen i dansk infrastruktur til borgere i et andet land. Og hvor fornuftigt er det lige, at vi sender vigtig vidensproduktion ud af landet?

Store danske IT-firmaer er lige nu ved at planlægge store fyringsrunder. Medarbejderne vil blive kaldt ind til den sidste samtale med chefen, hvor man med beklagelse i stemmen må fortælle, at der ikke er opgaver nok til lige netop dig. I den anden ende af kontoret har andre chefer travlt med at planlægge outsourcing af de samme opgaver til Indien.

Socialdemokraternes IT-ordfører Karin Gaardsted kaldte det i en tidligere udgave af dette nyhedsbrev for et grundvilkår.  Det er sikkert også fornuftigt, at nogle opgaver løses i udlandet. Vi kan ikke være bedst og billigst til alt. Men spørgsmålet er, om vi også synes det er en god ide.

Er det virkeligt fornuftigt, at et land som Indien kommer til at sidde på udviklingen af afgørende dele af  Danmarks offentlige IT-infrastruktur som f.eks hospitalssystemer, lønoverførsler, pensioner og sociale ydelser.

Vi har tidligere set, at den indiskeregering havde svært ved at acceptere beslutninger fra det danske retssystem og i stedet iværksatte sanktioner, der kunne komme til at koste Danmark tabte indtægter i milliardklassen.  Datatilsynet har tidligere udtalt, at man af sikkerhedshensyn ikke kan sende vigtige danske data ud i cloud-løsninger, der ligger uden for vestlige lande. Hvorfor er det så, at vi sender udviklingen af vores kerne-systemer afsted til selvsamme lande?

Dansk vidensamfund – eller indisk?

Politikerne taler konstant om, at Danmarks fremtid handler om mere uddannelse og, at vi skal være bedre til innovation end udlandet. Vi ved også, at store dele af moderne innovation er baseret på udvikling af IT – næsten uanset hvilken branche, der er tale om.

Men samtidigt ser de samme politikere blot passivt til, mens offentlige IT-opgaver i stor stil sendes til udlandet. Hvorfor ikke insistere på, at en vis procentdel af opgaverne skal løses herhjemme? Der er endnu ikke nogen, der har vist mig det konkrete regnskab der viser, at det virkeligt er en god ide rent økonomisk.

Udgifterne til at specificere tingene er langt højere, når opgaven skal sendes afsted til et land, hvor man ingen ide har om dansk infrastruktur og kultur. Jeg hørte derimod hørt en leder sige, at hovedårsagen til outsourcing er, at ”de andre gør det.”

Og selv om den enkelte virksomhed kunne stable et regnskab på benene, der viser et overskud, så vil det samfundsmæssige regnestykke blive langt dårligere, hvis vi lader inderne kode vores IT-systemer, mens vi selv skal belaste staten med udgifter til understøttelse eller bistandshjælp.

Jeg synes, vi i stedet skulle kæmpe for at beholde viden, innovation og arbejdspladser her i landet.

Anette Melgaard Røge

Af Annette Meldgaard Røge
Bestyrelsesmedlem, SAMDATA\HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK