Elastikøvelser lige så god smertelindring som massage

12. november 2013  |  HK Kommunal  |  May Pedersen

Træning med elastik giver lige så god akut smertelindring som massage, viser ny forskning.

Ømme muskler kan lige så vel reduceres med elastikøvelser som med massage, konkluderer dansk forsker ifølge Magasinet Arbejdsmiljø.

- Mange virksomheder har massageordninger, hvor medarbejdere kan få hjælp til ømme muskler. Forskningsresultaterne viser nu, at aktive øvelser kan være et brugbart alternativ til massage mod ømme skulder og nakkemuskler, siger Lars L. Andersen, professor ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Sammen med forskere fra blandt andet USA og Canada har han undersøgt smertereduktionen inden for en time efter træning og massage.

I forsøget blev 20 sunde kvinder sat til at foretage skulderøvelser af den øvre trapezius muskel mellem nakke og skulder. Kvinderne skulle trække på skuldrene, mens en maskine ydede modstand.

- Det svarer til, at man som nybegynder tager ned i styrketræningsrummet og laver en fuld træningsrunde første dag. Det er altså træning, man ikke er vant til og derfor bliver øm af, forklarer Lars L. Andersen.

To dage senere vendte kvinderne tilbage og modtog ti minutters massage på den ene skulder. Med den anden skulder foretog de derimod ti minutters elastiktræning.

Placeboeffekt spiller ind

Tidligere forskning har vist, at træning kan give nogen lindring af ømme muskler. Det, forskerne var interesseret i, var, at sammenligne øvelser med massage.

- 90 pct. af gruppen havde højere forventninger til massagen, inden de gik ind til undersøgelsen. Kun omkring halvdelen troede, at træning var smertelindrende. Man ved, at placeboeffekt kan spille ind på smerte, men hvis det var ren placeboeffekt, skulle man tro, at massagen virkede bedre, vurderer Lars L. Andersen.

Effekten af såvel massage som elastikøvelse toppede efter 10 minutter. Her rapporterede kvinderne i gennemsnit en reduktion af deres smerte på 0,7 for massagen og 0,8 for elastikøvelserne på en skala fra 1 til 10. Elastiktræning mod ømme muskler kan ifølge Lars L. Andersen med fordel benyttes af såvel kontormedarbejdere som atleter.

- Det er vigtigt at vide, at man har den ekstra mulighed for at foretage øvelser og ikke nødvendigvis behøver at gå til massør, hver gang man har smerter i musklerne, siger Lars Andersen.

Kilde: Magasinet Arbejdsmiljø

Din krop