Et modigt angreb på social dumping

12. november 2013  |  Østjylland

Et flertal i Aarhus Byråd vil indføre kædeansvar i Aarhus Kommune, og herefter er det hovedentreprenørens ansvar, at underentreprenørerne ved diverse projekter overholder de danske løn- og arbejdsforhold.

De konservative har sendt forslaget i udvalg, men det ændrer ikke på, at et flertal på 23 ud af 31 vil gøre det til virkelighed.

Vandene er delte, når det gælder kædeansvar. Dansk Arbejdsgiverforening er modstander og har argumenteret imod kædeansvar. Det samme har blandt andet Dansk Byggeri, og en undersøgelse viser, at der er stor uenighed om emnet blandt landets borgmestre. Også i Aarhus Byråd var vandene som nævnt delte.

Med den snarlige indførelse af kædeansvar følger Aarhus blandt andet København og Odense, og hermed tages er et vigtigt våben mod social dumping i anvendelsen. Det er en modig beslutning, der træffes endeligt i nær fremtid, og vi kan kun håbe, at den smitter og breder sig til andre kommuner.

Ikke mindst i Aarhus har der ved store kommunale byggeprojekter været eksempler på social dumping, og det presser ikke kun løn- og arbejdsforhold, det presser også beskæftigelsen. Når udenlandsk arbejdskraft foretrækkes til danske arbejdspladser, vel at mærke til lavere løn og dårligere arbejdsforhold, er det jo ikke ligefrem med til at gøre køen af ledige kortere.

Med den kommende beslutning i Aarhus Kommune skal det være slut med fupfirmaer, der udnytter arbejdskraften. Nu skal der være ordnede forhold, hvis man vil arbejde for kommunen, uanset hvilken arbejdskraft, man benytter. Vi har således intet imod udenlandsk arbejdskraft, men når den arbejder i Danmark, skal det naturligvis være under danske løn- og arbejdsforhold. Det sikres med denne beslutning, og det er et vigtigt værn om de forhold, der gennem et århundrede er blevet kæmpet for i den danske fagbevægelse.

Af medlem af beskæftigelsesudvalget i Aarhus Kommune, byrådsmedlem Hanne Vinther (S) og formand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard

Politik