Skat fyrer 149 HK-ansatte

13. november 2013  |  HK Stat  |  HK SKAT  |

I dag ved middagstid har i alt 330 Skat-medarbejdere modtaget deres fyreseddel. 149 af dem er HK-ansatte. En hård dag præget af en tung stemning, der vil fortsætte nogen tid endnu, lyder beskrivelsen fra formanden for HK’erne i Skat.

Skats massefyringsrunde, som har været ventet siden før sommerferien, er afviklet i dag onsdag den 13. november, hvor 317 menige medarbejdere – heraf 149 HK’ere – til formiddag blev varslet fyret. Mandag modtog 13 ledere deres opsigelsesvarsel.

De opsagte HK’ere er ifølge formand for HK SKAT Ulla Fabricius både geografisk og aldersmæssigt jævnt fordelt. De ramte afdelinger er fortrinsvis Inddrivelse, Kundeservice, Motorkontoret og nogle bogholderier. Alle har modtaget den samme begrundelse: økonomiske nedskæringer. Reaktionerne fra de ramte er derimod meget forskellige, fortæller hun:

- Nogle tog det roligt, mens andre blev meget kede af det. Især mange af de yngre, for hvem fyringen måske kom uventet. Alt i alt en hård og tung dag, fortæller hun.

Uheldigt at fyre samtidig med forskudsopgørelser

Formiddagen igennem har HK-tillidsfolk og ansatte fra HK-afdelingerne stået til rådighed med støtte til de fyringsramte på 36 arbejdssteder. Arbejdsmiljørepræsentanterne i Skat, som er valgt på tværs af faglige organisationer, var samtidig tilstede for at tage hånd om det ikke-fyrede personale.

Lige efter runden indkaldte alle afdelingsledere de tilbageblevne medarbejdere til informationsmøde om i dag, og hvad der skal ske i de kommende dage, fortæller Ulla Fabricius.

- Der er ikke lagt op til, at folk kan blive fritstillet. Derfor bliver alle opfordret til at tale åbent om fyringerne, da alle i princippet skal møde på arbejde i morgen, selvom der vil være forståelse for, at nogle melder sig syge.

Hun undrer sig over, at Skat har valgt at sende forskudsopgørelser ud til borgerne i samme tidsrum som fyringsrunden er foregået, da dette normalt betyder mange opkald med spørgsmål til kollegerne i Skat.

- Jeg kan med stor sikkerhed sige, at der vil blive meget travlt ved telefonerne i de kommende dage. Det kunne man have planlagt bedre, siger hun.

HK Stat: Mennesker frem for systemer

Hvilken betydning nedskæringerne i personalet vil få, afhænger af, hvornår it-systemmoderniseringerne kommer i fuld drift, mener Ulla Fabricius.

- Indtil er det jo ikke gået så godt med dét. Vi kan så håbe på, at interesseorganisationer og virksomheder kommer på banen og lægger politisk pres på regeringen for nogle flere arbejdspladser i Skat.

Fra HK Stats formand Rita Bundgaard lyder opfordringen til politikerne på Christiansborg:

- Hør nu efter, når vi endnu engang fortæller, at fagligt kompetente medarbejdere ofte viser sig at have mere værdi for opgaveløsningen end ufuldstændige og forhastede it-systemer.

Fyret HK-medlemmer Opsigelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK