Politi-HK'ere vil stoppe illegal indvandring

14. november 2013  |  HK Stat  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |

Heidi Juhl Pedersen

Heidi Juhl Pedersen. Foto: Mikkel Østergaard

HK Politiet foreslår: Hvis HK’ere tager sig af paskontrollen, kan de uniformerede kolleger få tid til at finde illegale indvandrere blandt passagerer, der ikke skal vise pas, fordi de kommer til Danmark fra et andet Schengen-land. Retsordførere er positive.

Nu er der udsigt til, at det vil være en HK’er, der tjekker dit pas, når du kommer hjem fra ferie. HK’erne ved politiet har flere gange foreslået, at de overtager paskontrollen i Københavns Lufthavn.

Senest har formanden for HK Politiet, Heidi Juhl Pedersen, sendt et brev til retsordførerne i Folketinget, hvor hun påpeger, at HK’ere i paskontrollen vil kunne frigøre politiuddannet personale til andre opgaver, fx stikprøvekontroller i forbindelse med indrejse. Og politikernes reaktioner giver grund til fornyet optimisme hos HK’erne.

Anledningen til deres tilbud om assistance i paskontrollen er, at illegale indvandrere på grund af manglende politikontrol i Københavns Lufthavn ifølge avisen BT ’strømmer ind i Danmark’.

Betjente i lufthavnen har udtalt, at årsagen er mangel på mandskab. Der er ikke nok personale til at foretage de såkaldte kriminalitetstjek på fly med passagerer, der på grund af Schengen-aftalen ikke skal vise pas. Kriminalitetstjek foretages som stilprøver og har blandt andet til formål at afsløre falske papirer.

HK’ere er billigere end betjente

HK Politiet påpeger, at hvis HK’ere tager sig af paskontrollen, kan flere betjente foretage kriminalitetstjek – og dermed kan der dæmmes op for den illegale indvandring. Heidi Juhl Pedersen understreger, at det vil kræve en økonomisk bevilling til ansættelse af flere HK’ere. Det er ikke mindst derfor, hun forsøger at få politikerne til at støtte idéen.

Hun minder i sit brev til retsordførerne om, at HK’erne er billigere end betjente i lønomkostninger, og at de efter et kortvarigt uddannelsesforløb vil kunne bestride opgaven. Ligesom ved etableringen af politiets servicecentre, som hovedsagligt er bemandet af HK’ere, der er oplært i at tage imod anmeldelser over telefonen.

Ifølge Lønkommissionens rapport fra 2010 tjener en politibetjent i gennemsnit 34 procent mere i timen end en HK’er.

Venstre, DF og SF bakker op om HK’ernes forslag

Der har tidligere været bred politisk opbakning til HK’ernes forslag, og Heidi Juhl Pedersen har også denne gang fået særdeles positiv respons fra flere ordførere.  Retsordførerne fra Venstre, DF og SF har svaret positivt på Heidi Juhl Pedersens brev.

De finder ideen god og vil bakke op om forslaget. Flere har udtalt, at de vil sørge for, at emnet bliver sat på dagsordenen på næste møde i retsudvalget.

Politiets ledelse bifalder forslaget

Også internt i politiet har HK’ernes beredvillighed mødt opbakning. En projektgruppe anbefaler i en rapport om differentieret personalesammensætning i grænsekontrollen, at der ansættes civile i paskontrollen. Også ledelsen i Københavns Politi støtter ideen.

Retsudvalget spørger justitsministeren: Hvad mener du?

Retsudvalget stillede 24. september 2013 – efter ønske fra Peter Skaarup (DF) – justitsministeren følgende spørgsmål:

’I forlængelse af ministerens svar på REU alm. del – spørgsmål 1079 bedes ministeren redegøre for ministerens holdning til, at der bliver ansat mere kontorpersonale, der kan varetage flere af politiets opgaver, således at politiet i højere grad kan blive frigjort fra kontorarbejde og i stedet komme ud på gaden og udføre de opgaver, de er uddannet til?’

Læs ministerens svar her