Hvor koldt må det være på din arbejdsplads?

19. november 2013  |  HK Handel  |

De fleste butikker har store indgangspartier, som lukker kold luft ind, når de åbnes, men også lagre med åbne leveringsramper og kontorer i især ældre bygninger kan være kolde arbejdspladser i vinterhalvåret.

Arbejdstilsynet anbefaler, at arbejdspladsen opretholder en temperatur på mellem 18 og 25 grader. De fleste undersøgelser viser dog, at den optimale temperatur komfort- og produktionsmæssigt ligger på omkring 21-22 grader. Arbejdstilsynet anbefaler også, at der ikke er temperaturudsving på mere end fire grader i det samme rum – hverken fra gulv til loft i rummet eller i løbet af dagen.

Det er ikke en god forretning at spare på varmen

temperatur kold

Det er individuelt, hvornår folk fryser, og hvornår arbejdsevnen falder på grund af kulde. Men for de fleste mennesker er den optimale arbejdstemperatur ved stillesiddende arbejde 21-22 grader. For hver grad temperaturen falder, falder præstationsevnen med 0,37 pct. i gennemsnit ifølge indeklimaportalen.dk. Dertil kommer eventuelt sygefravær, som kan være resultatet af at fryse på arbejdspladsen.

Arbejdstilsynet anbefaler:

• Stillesiddende og stillestående arbejde og arbejde med let legemlig anstrengelse ikke bør komme under 18 grader
  • Arbejde med begrænset legemlig anstrengelse ikke bør komme under 15 grader
  • Arbejde med stærk legemlig anstrengelse ikke bør komme under 10 grader, opnået senest en time efter arbejdstids begyndelse.
Lavere temperaturer i kortere perioder kan accepteres under ekstraordinære forhold såsom uforudset og pludselig opstået lav udendørstemperatur eller ugunstige vindforhold.

Det siger loven:

§ 31. I arbejdstiden skal temperaturen i arbejdsrummene være tilpasset den menneskelige organisme under hensyn til de anvendte arbejdsmetoder og den fysiske belastning, som de ansatte udsættes for. Temperaturforholdene skal være uden generende temperaturforskelle.

Stk. 2. Hvis opvarmning af et arbejdsrum ikke er mulig på grund af produktionens art eller efter forholdene ikke er rimelig, skal der ske lokal opvarmning af de enkelte arbejdspladser. Hvis dette ikke er muligt, skal der træffes andre foranstaltninger til beskyttelse af de ansatte mod kulde.

§ 32. Hvis produktionen eller produkterne kræver nedkøling, skal denne ske på en sådan måde, at de ansatte ikke udsættes for sundhedsskadelig træk eller kuldestråling. (Stk. 2. udeladt)

§ 34. Hvert arbejdsrum skal have tilstrækkelig tilførsel af frisk luft uden generende træk. (Stk. 2. udeladt)

Kilder: Barhandel.dk og Arbejdstilsynet.dk

Fryser du, når du er på arbejde? Kontakt HK på 70 11 45 45, så ser vi på, hvordan vi kan hjælpe dig.

Indeklima Indretning af arbejdspladsen