A-kassen scorer pænt blandt de ledige medlemmer

20. november 2013  |  A-kasse  |

HK’s a-kasse scorer bedre end jobcentre og private aktører, når det gælder det samlede udbytte af kontakten med de ledige. Det viser medlemsundersøgelse blandt HK’s ledige medlemmer.

Af Niels Møller Madsen

Når HK’s a-kasse mandag holder delegeretmøde, kan det ske i forvisningen om, at a-kassen på fjerde år i træk er mere populær blandt de ledige end jobcentre og private aktører.

HK har for fjerde gang taget temperaturen på beskæftigelsessystemet blandt kunderne – HK’s ledige. Og undersøgelsen, ”Stemmer fra jobkøen 4” viser bl.a., at bare seks procent af de ledige medlemmer betegner kontakten med a-kassen som negativ eller meget negativ. 60 procent mener tværtimod, at kontakten er positiv eller meget positiv. I løbet af de fire år, HK har levet undersøgelserne, har vurderingen af kontakten været stort set uændret.

Bo Gatzwiller, direktør for HK’s a-kasse er godt tilfreds med, at tilfredsheden med a-kassen holder niveauet over årene, og at de særligt kritiske tilbagemeldinger er blevet færre.

- Vi er nok blevet bedre til at fortælle, at a-kassen arbejder inden for ret stramme rammevilkår. Vi er blevet bedre til at forklare, hvorfor vi sanktionerer eller andet. Vi har gjort en målrettet indsats for at forbedre vores kommunikation med vores ledige medlemmer. Halvdelen af a-kassens medarbejdere har gennemført merkonomuddannelsen i kommunikation og resten er på vej, siger Bo Gatzwiller.

A-kassen bedre end jobcentrene

Sammenlignet med de to øvrige instanser i beskæftigelsessystemet – de private aktører og jobcentrene – klarer a-kassen sig bedst, når det gælder vurderingen af det samlede udbytte af kontakten med de ledige. Færre er utilfredse og flere er tilfredse med det samlede udbytte af kontakten med a-kassen.

grafik

Kilde: Medlemsundersøgelse om ledighed og aktivering, HK Danmark, oktober 2013.

Bo Gatzwiller er forsigtig med at sole sig i den ros fra medlemmerne. Igen fordi jobcentrene – som a-kassen – handler i overensstemmelse med lovgivningen.

- Det er utrolig vanskeligt, at komme med gode forklaringer på forskellene i vurderingerne mellem jobcentre, anden aktør og a-kasse. De tre instanser har forskellige opgaver i forhold til den enkelte. Det er mit indtryk, at der i jobcentrene gøres en stor og ihærdig indsats inden for de rammer lovgivningen giver, så det er måske snarere lovgivningen og ikke jobcentrenes indsats, som bliver vurderet i undersøgelsen, siger han.

Regionale forskelle i vurderingen af a-kassen

Der synes at være sammenhæng mellem ledighedsgraden i de enkelte regioner og vurderingen af a-kassens arbejde i regionerne.

Ledigheden blandt HK’s medlemmer topper i region Syddanmark med godt 6,3 procent efterfulgt af region Nordjylland med en ledighedsprocent på 6 procent. HK’s ledige i de to regioner er samtidigt de mest kritiske i deres samlede bedømmelse af kontakten med a-kassen.

De ledige medlemmer i begge regioner er mindre tilfredse og for de nordjyske medlemmers vedkommende markant mere kritiske i deres samlede bedømmelse af a-kassen. Den nordjyske kritik går også ud over jobcentrene i Nordjylland, der scorer markant dårligere end centrene i de øvrige regioner.

- Min tilfredshed som ledig med servicen fra systemet ville da være afhængig af jobmulighederne, hvor jeg bor. Men også her er det svært, at give den epokegørende forklaring, men det er da noget, som vi i HKA vil være opmærksomme på. Jeg håber på, at vi kan få flere tilfredse medlemmer, når beskæftigelsessystemet får det tiltrængte løft, som regeringen har bebudet siger Bo Gatzwiller med henvisning til de anbefalinger til forbedringer af systemet, som er på vej på baggrund af arbejdet fra regeringens Carsten Koch-udvalg.

Carsten Koch-udvalget kommer med sine anbefalinger i januar.

Fakta om undersøgelsen

"Stemmer fra jobkøen 4" er en webbaseret spørgeskema- undersøgelse og blev via mail udsendt til 11.736 ledige medlemmer af HK’s a-kasse i uge 38-39. 2.191 besvarede spørgeskemaet.

Stemmer fra jobkøen