Alle får gavn af lønforsikring

17. oktober 2013  |  HK Stat  |

Medlemmer, der ikke kan få penge fra HK Stats nye lønforsikring på grund af lovgivningens begrænsninger, kan blive fritaget for at betale fagforeningskontingent i en periode, hvis de bliver arbejdsløse.

Anslået 200-300 af HK Stats medlemmer har desværre så lav en løn, at de ikke kan få penge fra organisationens nye lønforsikring, hvis de bliver arbejdsløse. Det hænger sammen med dagpengelovgivningen. Til gengæld vil HK Stat fritage de lavtlønnede for fagforeningskontingentet, hvis de bliver arbejdsløse. Kontingentfritagelsen gælder i op til 6 måneder – lige som udbetalingen fra lønforsikringen.

Muligheden for kontingentfritagelse gælder kun dem, der var medlemmer, da lønforsikringen blev indført 1. oktober 2013 efter en urafstemning blandt medlemmerne. Kompensationen til de lavestlønnede medlemmer besluttede HK Stats bestyrelse den 7. oktober.

Kompensation til dem, der er klemt af lovgivningen

- Vi vil hjælpe den klemte gruppe, der lige som alle andre betaler til lønforsikringen via deres fagforeningskontingent, men som ikke umiddelbart får noget ud af det med deres nuværende lønniveau, hvis de bliver arbejdsløse, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

- For os er formålet med lønforsikringen blandt andet at fastholde medlemmerne, og det tror jeg, vi gør med beslutningen om at kompensere dem, der kommer i klemme på grund af dagpengelovgivningens begrænsninger, tilføjer hun.

Svarer til minimumsbeløbet fra forsikringen

Det sparede fagforeningskontingent udgør cirka samme beløb som minimumsbetalingen fra lønforsikringen. Den er på 550 kroner om måneden, og bliver udbetalt til de forsikrede, som har en løn mellem 21.625 og 24.327 kroner om måneden. På den måde får disse medlemmer en kompensation på op til 90 procent af deres normale løn, når de modtager dagpenge og udbetalingen fra lønforsikringen. Tjener man over 24.327 kroner er den samlede dækning på 80 procent af den normale løn.

Medlemmer med lønninger under grænsen på de 21.625 kroner kan ved ledighed kontakte HK Stat på telefon 33 30 42 61 for at høre om mulighederne for at blive fritaget for fagforeningskontingentet. HK Stat har ikke oplysninger om de enkelte medlemmers løn, og kan derfor ikke kontakte dem direkte.

Et forsikringsråd med repræsentanter fra HK Stat og forsikringsselskabet Alka vil løbende følge forsikringen og overveje mulige justeringer og forbedringer af ordningen.

Stat Dagpenge Ledig Medlemsfordele