Fåtal af pensionskunder kræver garanti tilbage

17. juni 2013  |  HK Stat  |

Sampension-kunder reagerer roligt på brev om ekstra fem procent som kompensation for bortfald af ydelsesgaranti.

Knap en procent af de berørte kunder i Sampension har bedt om at få garantien for en bestemt pensionsydelse tilbage, efter at de i maj fik muligheden for det. Det oplyser Hasse Jørgensen, der er administrerende direktør i Sampension.

For to et halvt år siden, i januar 2011, afskaffede selskabet ydelsesgarantien til fordel for en hensigtserklæring om at forrente kundernes opsparing lige så godt som med den oprindelige garanti. En garanti, som for nogle byggede på en lovet forrentning på to procent af opsparingen, for andre med ældre ordninger på en forrentning på fire procent.

Beslutningen, der blev taget for at imødekomme krav fra EU og som har til formål at sikre et godt afkast fremover, førte til protester fra en lille gruppe kunder. De dannede Ydelsesgarantiforeningen.

Finanstilsynet mente ikke, at Sampension handlede mod reglerne, mens Forbrugerombudsmanden var mere kritisk.

For nylig indgik Sampension så en aftale med Forbrugerombudsmanden og Ydelsesgarantiforeningen. Med aftalen får alle kunder, der har været omfattet af en garanti, en særlig bonus på fem procent af deres opsparing som kompensation for, at garantien er væk.

Mange ønsker uddybning af konsekvenserne for deres ordning

Ifølge Hasse Jørgensen har Sampension fået en hel del henvendelser fra kunder, der gerne ville have uddybet indholdet af brevet og have mere at vide om, hvordan bonussen på de fem procent påvirker deres ordning.

Og det behov er ganske forståeligt, for det er svært stof, siger han.

Derimod har kun omkring en procent af de berørte kunder ønsket at få deres garanti tilbage, sådan som de har mulighed for. I så fald får de ikke bonussen på fem procent.

»Vi har lavet en god aftale med Ydelsesgarantiforeningen og Forbrugerombudsmanden, og den er blevet positivt modtaget hos vores kunder,« siger Hasse Jørgensen.

Indtil 20. juni 2013 har cirka 1000 af de knap 120.000 kunder, der har muligheden, bedt om at få deres garanterede ydelser tilbage.

Stat Pension