HK’ere bidrager til filmfestival om Niels Bohr

24. maj 2013  |  HK Stat  |

Nyuddannede projektkoordinatorer ved Københavns Universitet har medvirket ved planlægningen af en filmfestival om den berømte videnskabsmand Niels Bohr i anledning af 100-året for hans revolutionerende atommodel.

HK’ere ansat ved universitetet har som led i deres deltagelse i pilotuddannelsen til projektkoordinator bidraget til en to ugers filmfestival, som Niels Bohr Arkivet og Cinemateket står bag. Festivalen løber af stablen sidst i november.

Praktisk eksamensprojekt

Projektkoordinatorerne har været med til at udvikle idéen, og de søger i øjeblikket penge til festivalen. Netop udvikling og drift af projekter – og fundraising til forskning og formidling – er elementer i pilotuddannelsen, som har været afviklet som et modul på akademiuddannelsen på Professionshøjskolen Metropol.

Vellykket pilotuddannelse

En af initiativtagerne til projektkoordinatoruddannelsen, Hans-Jørgen Mogensen, der arbejder som EU-medarbejder og fundraiser ved Niels Bohr Institutet, fortæller, at pilotuddannelsen har været en succes:

»Det har været et fantastisk hold næsten uden frafald. Deltagerne rummer mange ressourcer. Nogle har bidraget til denne festival. Andre er gået i gang med projekter om organisationsstruktur, kvalitetssikring af arbejdsgange og fødevaresundhed. Det er virkelig mange kræfter, der slippes løs, når HK’erne får lov at være innovative.«

Fysikfilm for folket

Filmene er forståelige for folk uden videnskabelige forudsætninger, og de bliver introduceret af fysikere og medlemmer af Bohr-familien. Der vil blive vist gamle amatørfilm med Bohr, nye og gamle dokumentarfilm samt spillefilm. I alt cirka 10 film fordelt på 5-6 sessioner. Nogle af dem har aldrig før været vist offentligt.

Tegnefilm om fysik

Hans-Jørgen Mogensen, der selv er HK’er – og fascineret af fysik – fortæller, at fysikeren Børge Madsen har lavet en tegnefilm på Niels Bohr Institutet i 1941 – om kernefissionen! Der bliver lagt tale på tegnefilmen, så den bliver placeret i en fysisk såvel som historisk kontekst.

Niels Bohr fortæller om sit liv

Der bliver også vist en film produceret af Nordisk Film i 1952 under det såkaldte Kulturfilmprojekt, hvor Niels Bohr sidder i sit kontor på Carlsberg og fortæller veloplagt om sit liv.

Læs om Niels Bohr på Wikipedia

Læs om Niels Bohrs atommodel på Niels Bohr Institutets hjemmeside

Læs om pilotuddannelsen til projektkoordinator

Om Niels Bohr

Fysikeren Niels Bohr modtog Nobelprisen i fysik i 1922 og lagde navn til fysikinstituttet ved Københavns Universitet.

2013 er 100-året for Niels Bohrs banebrydende atommodel, som udgjorde grundlaget for forståelsen af atomerne og for den kvantemekaniske revolution.

Kilde: Niels Bohr Institutet

Stat Uddannelse Kompetencer