Rita Bundgaard: Tag godt imod statens nye samarbejdsaftale

16. maj 2013  |  HK Stat  |

Statens ansatte har fået ny samarbejdsaftale, som blandt andet lægger mere vægt på tillid og dialog. HK Stats formand glæder sig over aftalen og opfordrer samarbejdsudvalgene til at tage i mod Samarbejdssekretariatets tilbud om at holde oplæg om aftalen.

Med OK13-resultatet, som i april blev ophævet til lov, fik statens ansatte også en ny samarbejdsaftale. I den nye aftale er der lagt mere vægt på tillid og samarbejde mellem medarbejdere og ledelse end i den tidligere. Udvalgene får med den nye aftale også større mulighed for at udvælge, hvilke af arbejdspladsens konkrete udfordringer, behov og vilkår de ser som særligt relevante at arbejde med.

Formand for HK Stat Rita Bundgaard er godt tilfreds med aftalen og ser den som en anerkendelse og en understregning af den tilgang til samarbejdet, som hun oplever, tillidsrepræsentanterne allerede har.»Vores tillidsrepræsentanter er altid gået til arbejdet i samarbejdsudvalgene med den indstilling, at fælles løsninger findes igennem dialog, og med den holdning, at løsningerne skal omfatte de udfordringer og muligheder, hver enkelt statslig arbejdsplads har. Derfor er jeg er glad for, at de forhold nu er præciseret i aftalen,« siger hun.

Oplæg er en chance for at drøfte kultur

I forbindelse med den nye aftale tilbyder Samarbejdssekretariatet nu et oplæg til alle statslige samarbejdsudvalg. »Jeg håber, at rigtig mange samarbejdsudvalg vil benytte dette gratis tilbud om at blive kompetenceudviklet i forhold til den nye aftales muligheder og efterfølgende bruge dem. Samtidig er det en oplagt lejlighed for udvalget til at drøfte, hvordan man kan ændre vaner og kultur,« opfordrer Rita Bundgaard.

Forhandlingsparterne ved OK13, CFU og Finansministeriet, var helt enige om at indføre ændringerne, som de begrunder med, at ’et stærkt og løsningsorienteret lokalt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere er afgørende for en velfungerende statslig sektor’.

Læs om oplæg om ny samarbejdsaftale på Samarbejdssekretariatets hjemmeside

Fakta om den nye samarbejdsaftale i staten

• Formål (§1) og rammen for arbejdet (§2) er blevet præciseret for at understrege, at ledelse og medarbejdere er fælles om ansvaret for gode statslige arbejdspladser.
  • Ny §4: Indeholder en række opgaver, hvor samarbejdsudvalgene lokalt skal vurdere, hvilke opgaver der er relevant for deres arbejde.
  • Ny §5: Indeholder en række særlige opgaver, som alle samarbejdsudvalg skal beskæftige sig med.

Udvikling Arbejdsmiljø Stat