Sådan overlever du i sommervarmen

02. august 2013  |  HK Stat  |

Varmt vejr kan give ubehag og i værste fald hedeslag. Læs her, hvad du kan gøre for at komme godt igennem de varme dage på arbejdspladsen og derhjemme.

For alle mennesker, ikke kun ældre og svagelige, er det vigtigt at undgå overophedning. Når det er varmere end sædvanligt både dag og nat, kan det være vanskeligt at blive kølet ned. Luftfugtigheden har også en betydning for, hvor belastende du oplever varmen. Jo højere luftfugtigheden er i kombination med høje lufttemperaturer, jo sværere bliver det for kroppen at komme af med varmen.

Følg derfor disse råd:

Sørg for så køligt indeklima som muligt

Træk gardiner for, hvis solen er lige på. Brug om muligt udvendig solafskærmning af vinduer. Elektriske vifter kan også lette for varmen.

Læs Sundhedsstyrelsens råd om Nedsættelse af indendørs varme i varmt vejr

Få rigeligt at drikke

Den væske, du mister, når du sveder, skal erstattes, for derved kan kroppens naturlige temperaturregulering holde din kropstemperatur så tæt på 37 grader som muligt. Hvor meget du skal drikke ekstra på grund af varmen afhænger af din højde og vægt. Men som hovedregel vil du have brug for en halv gang mere væske end du plejer – forudsat at du ikke er meget fysisk aktiv enten på grund af arbejde eller fysisk træning. Sørg også for at få lidt salt.

Hold kroppen afkølet

Gå i løstsiddende tøj af bomuld, silke og materialer, der er specielt beregnet til at svede i. Undgå varmt tøj og tøj, der ikke tillader kroppen at ånde. Det kan være nødvendigt at tage kølige brusebade for at holde kroppen afkølet. Hvis man er tyndhåret eller skaldet, kan en let hovedbeklædning være med til at undgå opvarmning af kraniet, når man er udendørs.

Undgå overanstrengelse

Fysisk arbejde og intensiv træning både ude og inde er ekstra belastende i varmen. Vær derfor særligt opmærksom på rigeligt at drikke, hensigtsmæssig påklædning og mulighed for afkøling. Hvis det er muligt, så planlæg den fysiske aktivitet morgen eller aften.

Vær opmærksom på hedeslag

Hedeslag kan komme langsomt, og det kan nogle gange være svært at opdage i tide, at man er ved at nå en kritisk overophedning. Hedeslag opstår, fordi kroppens temperaturregulering svigter. Det betyder, at kropstemperaturen stiger, samtidig med at evnen til at svede slår fejl. Hvis en person opfører sig påfaldende eller fx besvimer, kan der være tale om hedeslag, hvilket kan være livstruende og kræver øjeblikkelig handling. Se Sundhedsstyrelsens råd om Førstehjælp ved hedeslag

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Stat Arbejdsmiljø