Fyringer hos Skat er en ommer

21. november 2013  |  MidtVest

I HK MidtVest mistede 27 HK medlemmer deres arbejde hos Skat i Struer, Skive, Herning og Ringkøbing på en sort onsdag den 13. november. Sådan skriver formand for HK Stat MidtVest i landsdelens aviser

Fyringernes forklares med, at digitaliseringen erstatter mange medarbejdere og at det er andre kompetencer, der skal til fremover. Det sker, selv om medarbejderne flittigt og aktivt har knoklet med kompetenceudvikling, efteruddannelse eller meruddannelse på diplomniveau. Uddannelse, som vel at mærket er aftalt med Skats ledelse. I overenskomsten er det aftalt, at det skal varsles i god tid, når der er behov for et sporskifte.

Men Skat vidste allerede i 2006, at der ville blive brug for andre kompetencer end hvad, medarbejderne oprindeligt havde uddannet sig til. I det lys ser det næsten ud som om, der er aftaler, Skat har glemt at følge.

Penge til at jage snydere

Samtidig har DR’s aktuelle dokumentarserie om skattesnyd med al tydelighed vist, at der er masser af kroner for Skat at inddrive fra danskere, der undgår skattesystemet – og endda bliver rådgivet i, hvordan de mest effektivt gør det. Regeringen, med skatteministeren i spidsen, har bebudet, at nu skal der sættes hårdt ind over for ekspeditioner af kroner til skattely.

Men er det så netop ikke nu, vi bør stoppe op? Vi bør bruge nogle af de 40 millioner, som ministeren har afsat til at jage snyderne, på at bevare skattemedarbejderne i deres stillinger fremfor at hælde dem ud. Der er vigtigt arbejde at gøre – og brug for hænder til at give indsatsen en skalle.

Endnu tid til at tænke sig om

Fagligt kompetente og erfarne medarbejdere har før vist sig at være mere værdifulde til at løse opgaver end nye IT-systemer. De fleste kan nok genkalde sig turbulensen fra dengang Tinglysningen skulle centraliseres i Hobro og digitaliseres. Det tog henved 5 år at få organisationen på skinner.

Der er stadig tid til at tænke sig om, - nok har skattemedarbejderne fået deres fyresedler, men de er ikke stoppet endnu.

Anne-Mette Olsen

Formand for HK Stat MidtVest