Urafstemning om lønforsikring til alle medlemmer

09. april 2013  |  HK Stat  |

De første to uger af juni afgør du og HK Stats andre medlemmer, om fagforeningen skal indføre en kollektiv, obligatorisk lønforsikring for alle dagpengeberettigede medlemmer i job. Materiale om urafstemningen følger med majudgaven af HK Statbladet sidst i maj.

Hvis HK Stats medlemmer siger ja tak ved en afstemning, indfører vi en kollektiv lønforsikring fra 1. oktober 2013.

Det vil betyde, at alle medlemmer af HK Stat, som er i arbejde, har ret til dagpenge og er medlem af HK’s a-kasse, kan øge deres økonomiske tryghed og hæve op til 90 procent af deres normale løn i højst 26 uger, hvis de bliver arbejdsløse.

Tjener man over 24.327 kroner om måneden, vil den samlede dækning med lønforsikring og dagpenge være på 80 procent. Tjener man fra 21.625 op til 24.327 kroner om måneden, bliver dækningen på 90 procent. Det er lovgivningen, der bestemmer disse procent-grænser.

Dagpenge dækker kun knapt 60 procent af en gennemsnitsløn for en statsansat HK’er. Gennemsnitslønnen er cirka 28.000 kroner om måneden.

Information om dækning på vej

HK Stat sender spørgsmålet til urafstemning fra 29. maj 2013. Informationsmateriale om den nye lønforsikring og urafstemningen følger med majudgaven af HK Statbladet. En brochure vil give svar på spørgsmål om dækning og betingelser.

Afstemningen kommer til at foregå elektronisk via selvbetjeningssidenmithk.dk Der vil desuden være information om lønforsikring og urafstemning her på hjemmesiden. Og der vil – når afstemningen går i gang – sidde folk klar på en telefonisk hotline for at besvare spørgsmål om forsikringen.

Afgøres ved almindeligt flertal

Idéen om en kollektiv lønforsikring blev allerede lanceret op til fagforeningens kongres i juni 2012. Kongressen besluttede, at bestyrelsen skulle arbejde videre med indholdet i en lønforsikring, og at medlemmerne skulle sige god for ordningen ved en urafstemning, inden den eventuelt blev gjort til virkelighed.

Siden har HK Stat og det fagforeningsejede forsikringsselskab Alka udviklet en forsikring, der vil give dækning til alle dagpengeberettigede medlemmer af HK Stat med lønninger fra 21.625 kroner om måneden. Også tjenestemænd vil være dækket. Prisen for den obligatoriske og kollektive forsikring bliver 50 kroner om måneden. Beløbet vil være fradragsberettiget. Nettoudgiften bliver dermed cirka 34 kroner om måneden.

Urafstemningen kommer til at foregå efter samme principper som afstemningen om en ny overenskomst: Hvis et flertal af dem, der deltager i afstemningen, stemmer ja, er lønforsikringen godkendt, og arbejdet med at sætte ordningen i værk blandt alle HK Stats dagpengeberettigede medlemmer kan begynde.

Stat Løn Dagpenge Medbestemmelse