HK: Færre krav til ledige, flere krav til jobcentre og a-kasser

25. november 2013  |  A-kasse

HK giver en række konkrete bud på en ny beskæftigelsespolitik med mindre bureaukrati og kontrol og mere fokus på at få de ledige i job.

Mette Kindberg

Af Niels Møller Madsen

Fyrede skal hjælpes allerede lige efter fyresedlen. Ledige og virksomheder skal matches. Og dobbeltarbejdet mellem a-kasse og jobcentre bør stoppe.

Sådan lyder tre af en række konkrete forbedringer til beskæftigelsessystemet, som Mette Kindberg mandag bebudede på a-kassens delegeretmøde i Svendborg.

Hurtig hjælp

- Beskæftigelsesindsatsen skal begynde allerede når fyresedlen udleveres. Opsagte medarbejdere får næsten ingen hjælp fra arbejdsgivere eller andre udefra, og de fleste arbejder i opsigelsesperioden, sagde Mette Kindberg, der mener, at en indsats allerede i opsigelsesperioden vil mindske tilgangen til ledighed.

Mere jobformidling

HK foreslår dernæst, at jobcentrene i langt større omfang skal formidle kontakt til en arbejdsgiver. Det sker i dag bare for seks procent af HK’s ledige medlemmer.

- Denne funktion er politisk prioriteret væk fra det daglige arbejde. Lovgivningen har bundet jobcentrene op på at igangsætte aktiveringsaktiviteter. Centrene har meget lidt tid og kun få kræfter til at skabe kontakt mellem ledige dagpengemodtagere og arbejdsgiverne. Det er en skæv prioritering, sagde Mette Kindberg og foreslog, at de 9,7 mia. kroner, som i dag bruges på aktiveringsindsatsen og på drift af jobcentrene, fremover skal bruges på andre aktiviteter.

- Fokus skal være at skabe kontakt mellem ledige og arbejdsgiverene. Jeg mener derfor, at man helt skal fjerne al perspektivløs aktivering.

Nul dobbeltarbejde

- Beskæftigelsessystemet opleves stift og bureaukratisk – fordi det er stift og bureaukratisk. Det giver ikke mening at udsætte ledige for møder og samtaler med samme indhold hos forskellige instanser, sagde Mette Kindberg og foreslog en skarpere arbejdsdeling mellem a-kasser og jobcentre.

- A-kasserne har kontakten de første 6 måneder, hvorefter jobcentrene skal tage over. Langt de fleste ledige - finder nye job i den første del af ledighedsperioden - og har ikke behov - for kontakt med jobcentret, sagde hun.

Flere krav til jobcentre og a-kasser

- Det gamle støvede krav om ret og pligt betyder for de ledige mest af alt en række pligter. HK vil have flere krav til jobcentre og a-kasser. Krav, som skal prioritere hjælpen til den ledige og reel kontakt til arbejdsgivere og reelle jobmuligheder. Den ledige og muligheden for beskæftigelse skal i centrum, sagde Mette Kindberg.

- En ny lov bør have færre krav til den ledige – den korte dagpengeperiode – og stor indkomstnedgang – gør i sig selv – at ledige - er aktivt jobsøgende. Derimod – er der brug for flere krav til jobcentre og a-kasser – så hvert møde – opleves som en hjælp og et løft, sagde Mette Kindberg.

Fjern jobcentrenes kontrolfunktioner

Mette Kindberg foreslog, at jobcentrenes kontrolfunktioner bliver fjernet.

- Ledige skal lægge cv på jobnet samt klikke ind hver uge og se om der er jobtilbud. Jobcentrene skal påse at ledige husker at klikke ind og hvis ikke vurdere sanktioner m.v. Et eksempel på et helt overflødigt kontrolarbejde - hvor medarbejderne kunne frigøres til at tage kontakt med virksomhederne og få fat i konkrete job, sagde Mette Kindberg.

Målrettet og tidlig uddannelsesindsats

Mange ledige medlemmer efterspørger uddannelse og kompetenceløft som noget af det første, når de bliver ledige.

- Der skal derfor handles hurtigt og reelt, når medlemmer bliver ledige. Ledige skal straks sikres mulighed - for relevant kompetenceudvikling. Der skal straks være tilbud om kompetenceudvikling, sagde Mette Kindberg.

Stemmer fra jobkøen Politik Efterløn Ledig

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK