Hospitaler skal bekæmpe administrative fejl

25. november 2013  |  HK Kommunal  |  DL  |  Jens Laursen

Den kliniske sikkerhed for patienterne bliver stadig større på landets hospitaler. Nu bør der også gøres en indsats for at forbedre de administrative sagsgange, mener DL.

Følgesygdomme som blodforgiftning og tryksår, der typisk opstår under patienternes indlæggelse, er på retur på mange af landets hospitaler. Man er med andre ord godt i gang med at få udryddet de kliniske fejl, så hospitalerne får mere kvalitet.

Der mangler imidlertid en vigtig del i indsatsen for patientsikre sygehuse, og den handler om at få nedbragt de administrative fejl. Sådan lyder det fra Soile Friis, formand for Danske Lægesekretærer (DL) under HK/Kommunal, i et indlæg til Altinget.dk.

- Det er vigtigt, at patienterne får den rigtige medicin på sygehuset. Men det er lige så afgørende, at de indkaldes til behandling i tide. Det dur ikke, at henvisninger for eksempel strander i en udposning på it-systemerne, forklarer Soile Friis.

Fejl skal bekæmpes i hele patientforløbet

Blandt andre administrative fejl nævner Soile Friis forkert registreret diagnose, forkerte tider til patienten, fejl i informationer til patienten og fejl i journaler.

- Cirka halvdelen af patienterne oplever administrative fejl i sundhedsvæsenet. Hvis vi skal mindske fejl og sikre god kvalitet i patientoplevelsen, så skal vi arbejde med fejl i hele patientf

Lægesekretæren som projektleder

Færre fejl i hele patientforløbet vil ifølge Soile Friis give den sidegevinst, at man får mulighed for at tænke og arbejde med at sætte de rette kompetencer til opgaverne.

- Hele tiden kommer der historier om, at læger og sygeplejersker bruger for lidt tid på patienten og for meget tid foran pc'en. Min påstand er, at nedbringelsen af administrative og kliniske fejl vil give værdi for patientforløbet samt fokusere på, hvem der gør arbejdet bedst og mest effektivt, siger hun og fortsætter:

- En lægesekretær er en slags projektleder og har styr på, hvor patienten er, og hvad der skal ske i forhold til undersøgelse og behandling. En lægesekretær har også styr på, hvor andre faggrupper befinder sig, og hvilke opgaver de løser i patientforløbet. Den viden er super brugbar og vigtig, når vi skal koordinere og tilrettelægge patientforløb med høj kvalitet og uden fejl, siger Soile Friis.

DL-formanden understreger, at hospitalerne først bliver sikre for patienterne, når der både sker færre kliniske og administrative fejl.

Kompetencer Udvikling