Chance for billigere fagforening gik fløjten

27. november 2013  |  HK Stat  |

Forhøjelse af fradraget for fagforeningskontingent og tiltag mod social dumping blev taget ud af aftalen, da regeringen om aftenen den 26. november endte med at indgå finanslovsforlig med de borgerlige frem for med Enhedslisten. Det kritiserer HK Stats næstformand, Peter Raben.

I den aftale, som regeringen var tæt på at indgå med Enhedslisten om finansloven for 2014, lå det, at fradraget for fagligt kontingent blev hævet fra de nuværende 3.000 kroner til 4.500 kroner. At regeringen valgte at tage forslaget ud i forliget med V og K, ærgrer HK Stats næstformand.

- En forhøjelse af fradraget ville have stoppet favoriseringen af de gule, der med en beskeden service kan tilbyde lave kontingenter, mens fagforeninger som HK er nødt til at have et højere kontingent for at kunne levere det, som en rigtig fagforening kan, siger Peter Raben og oplyser, at det nuværende fradrag, som blev indført under den borgerlige regering, svarer præcis til, hvad det koster at være med i en såkaldt gul organisation.

Enig med LO i stop af social dumping

Peter Raben finder det også uheldigt, at de kuldsejlede finanslovsforhandlinger mellem regeringen og Enhedslisten betyder, at der alligevel ikke bliver indført skærpede regler til bekæmpelse af social dumping.

- Ganske vist ville regeringen ikke gå så langt, som Enhedslisten – og også fagbevægelsen – gerne ville. Men nogle forbedringer var dog på forhandlingsbordet. I forliget med de borgerlige er de blot blevet til lidt flere penge til fokuseret myndighedsindsats og mere kontrol med udenlandske lastbilchaufførers kørsel i Danmark. Det er meget små skridt, og derfor kan vi kun være enige i opfordringen fra LO’s formand, Harald Børsting, til regeringen og Enhedslisten om hurtigt i det nye år at komme tilbage på sporet i kampen for at stoppe den sociale dumping.

Bad-krav ærgerligt for fagbevægelsen

Peter Raben havde gerne set, at beskæftigelsesfremmende initiativer på det grønne område og satsning på den kollektive trafik var bevaret i deres fulde form i finanslovsaftalen frem for fremrykkelse af skattelettelser.

- Den jobmæssige effekt af skattelettelser er mere usikker. Så selv om også nogle af de gode elementer fra forhandlingerne med Enhedslisten er kommet med i aftalen, er det skuffende, at en strid om et retskrav på bad to gange om ugen til de ældre har stukket en kæp i hjulet på forbedringer for fagbevægelsens medlemmer. Den finanslovsaftale, der var meget tæt på at blive indgået med Enhedslisten, var ikke perfekt, men væsentlig bedre end hvad, det endte med. Det må kunne gøres bedre næste gang, slutter HK Stats næstformand.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK