Kommunen er undervurderet

27. november 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Borgerne undervurderer kommunens potens, selvom de danske kommuner har særdeles stor magt sammenlignet med andre lande.

De bestyrer en meget stor del af den offentlige service, inddriver en i international sammenligning meget stor del af deres økonomi som skatter og har meget frie hænder til at prioritere og projektere fysisk planlægning og offentligt byggeri. Og kommunemagten er taget til gennem de senere år, men det har de færreste borgere forstået.

Sådan lyder det i rapporten ’Lokalpolitik og borgere’, som KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning - netop har udgivet, skriver Kristeligt dagblad.

Kommunepolitik er svær at formidle

Sideløbende med, at kommunerne er blevet større og mere magtfulde, er borgernes fornemmelse for, hvilke beslutninger, der er kommunale, i tilbagegang, påpeger Ulf Hjelmar, programleder i KORA.

- På så centrale områder som skole, daginstitutioner og ældreområdet har kommunerne inden for de centralt fastlagte rammer store beføjelser, men alligevel bliver de af borgerne mest opfattet som den instans, der implementerer og forvalter folketingspolitikernes beslutninger, siger Ulf Hjelmar.

Han tilføjer, at den kommunale del af forvaltningen er sværere at formidle end folketingspolitikernes ofte mere ideologiske erklæringer.

Ifølge undersøgelsen giver 39 procent af vælgerne udtryk for, at de undertiden ikke forstår, hvad lokalpolitik går ud på, hvilket er en markant stigning i forhold til 2009, hvor andelen var 23 procent. I de nye kommuner, som blev til ved kommunesammenlægningerne i 2007, er der endnu flere, der finder politikken kompliceret.

Mindre indflydelse ved større kommuner

Ifølge Søren Serritzlew, professor i Statskundskab ved Aarhus Universitet, har kommunerne aldrig haft så mange store og vigtige opgaver som efter kommunalreformen. Derfor er kommunernes magt større end nogensinde. Men borgernes følelse af at have del i denne magt er ikke blevet større, tværtimod.

- Fornemmelsen af at have adgang til indflydelse falder, jo større og mægtigere kommunen bliver, siger han til Kristeligt Dagblad.

Politik