Lederen i LABORANTEN november 2013

26. november 2013  |  Dansk Laborant-Forening

Synlighed ønskes – ønskes: en let løsning

Hvilken faglig organisation ønsker sig ikke en øget synlighed – og tættere på medlemmet? Et retorisk spørgsmål, som DL-F meget let kan svare et rungende: ”Det gør vi i hvert fald!”.

En netop udkommet HK medlemsundersøgelse viser igen, at jo flere gange et medlem er i kontakt med HK – og dermed bliver synlig for medlemmet – jo mere tilfreds er medlemmet.

Spørgsmålet er så bare, hvordan vi i DL-F skaber en øget synlighed?

En helt oplagt løsning kunne være, at hvis DL-F inviteres oftere på besøg på arbejdspladserne, så bliver DL-F mere synlige over for jer medlemmer.

Udfordringen er dog, at DL-F ikke uden videre kan dukke op på jeres arbejdspladser. Vi skal pænt spørge om lov – eller inviteres. Det vil vi til gengæld meget gerne – altså pænt spørge om lov – eller endnu bedre – inviteres.

Vi kommer gerne på besøg og fortæller om, hvad vi arbejder med til dagligt, holder foredrag om emner om alt fra arbejdsmiljø, kompetenceudvikling, lønforhandlinger eller organisering.

Synlighed drejer sig dog om meget mere end et arbejdspladsbesøg. Og DL-F gør også året rundt en stor – men måske usynlig for medlemmerne – indsats med at besøge laborantskoler, arbejde politisk med uddannelses- og arbejdsmiljøspørgsmål og synliggøre DL-F, både internt i HK organisationen og eksternt med f.eks. debatindlæg.

Derfor er en del af øvelsen også at synliggøre de usynlige opgaver for jer. Det forsøger vi i dette nummer at råde bod på. Måske det kan virke lidt ”selvfedt” at fortælle om, hvad vi går og gør.

Ikke desto mindre ønsker vi i dette nummer af LABORANTEN at fortælle om, hvad vi gør – og hvorfor vi gør det.

I DL-F mener vi, at vi først og fremmest skal arbejde for jer som medlemmer og med de områder, der gør jer så glade for jeres medlemskab af HK og DL-F, at I anbefaler os til andre studerende, uorganiserede kollegaer, fortæller om os til familiefesterne eller bare til hinanden.

Og hermed en lille opfordring: skriv til mig, hvis du ønsker besøg af DIN landsforening eller har ideer til øget synlighed.

Susanne Bahne Hansen
susanne@dl-f.dk