Lønnen ligger bedst i kommunen

27. november 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Landets kommuner har mildest talt begrænset succes med at udlicitere lønadministrationen, viser ny, omfattende analyse. Den kommunale lønadministration er i hovedsagen veldreven og effektiv, mens udliciteringer ofte ender i ressourcespild, lyder det fra HK/Kommunal.

Resultaterne af, at kommunerne har ladet private firmaer stå for lønnen til de ansatte, har overvejende været dårlige. Det viser en ny 114 sider lang analyse fra Rådet for Offentligt-Privat Samarbejde under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ud af de syv kommuner, der har forsøgt sig med at udlicitere den kommunale lønadministration, og som indgår i Rådets analyse, har fem kommuner oplevet dårligere kvalitet efter udbuddet (Albertslund, Odder, Lemvig, Syddjurs og Odense), mens to kommuner (Frederiksberg og Greve) tilsyneladende har haft bedre erfaringer, viser analysen.

Private er dyrere og dårligere

Blandt de fem kommuner, der har oplevet en ringere kvalitet efter privatiseringen, har de fire oven i købet fået flere omkostninger. Desuden peger analysen på, at der er tabt kommunal lønviden i alle syv kommuner efter udbuddene.

Analysen fra Rådet for Offentligt-Privat Samarbejde – tidligere Konkurrencerådet – følger i kølvandet på en rapport bestilt af Viborg Kommune, hvori konklusionen er den samme: Privatiseret lønadministration er dårligere end den kommunale. I HK/Kommunal er næstformand Mads Samsing da heller ikke overrasket over analysens resultater.

- Igennem de seneste ti år har vi med jævne mellemrum fået meldinger om, hvordan vores tilbageværende, kommunale medarbejdere har måttet investere hundreder af ekstra arbejdstimer på at rette op på forkerte udbetalinger eller løn, der overhovedet ikke kommer ind på de ansattes bankkonto i de kommuner, der har udliciteret lønnen, siger Mads Samsing.

Lang vej for de private

Han vurderer, at den kommunale lønadministration over en bred kam er veldreven og effektiv, mens der ofte har været et stort ressourcespild i hovedparten af de kommuner, der har forsøgt sig med at privatisere lønudbetalingen.

Ifølge formanden for Rådet for Offentligt-Privat Samarbejde, Mai Buch, der er forhenværende direktør i Videnskabsministeriet og økonomidirektør for Det Kongelige Teater, er der lang vej igen, hvis private skal stå for lønnen.

- Der er få leverandører, og kommunerne vælger i høj grad selv at løse opgaven. Der vil være andre offentlige opgaver, som det er meget mere oplagt at skabe konkurrence om, siger Mai Buch.

Løn