Staten skal alligevel spare. Øv, siger HK Stat

27. november 2013  |  HK Stat  |

Fagforeningsformand Rita Bundgaard er ærgerlig over, at besparelser på 900 millioner kroner i det offentlige ikke er taget ud af finansloven, som der ellers var udsigt til, inden aftalen den 26. november om aftenen blev indgået mellem regeringen og de borgerlige.

Den offentlige sektor skal fortsat spare 900 millioner kroner i perioden 2014-17 ifølge den finanslovsaftale, der i aftes blev indgået mellem regeringen, V og K. Op til sammenbruddet i forhandlingerne med Enhedslisten var regeringen ellers indstillet på, at de planlagte offentlige besparelser skulle tages ud. At de fastholdes, ærgrer HK Stats formand Rita Bundgaard.

- Hermed har regeringen forspildt mulighederne for at rette op på den statslige administration, som rigtig mange steder har været og er ramt af en spareiver, som giver borgerne en ringere service, siger hun og uddyber:

- Regeringen havde muligheden for at arbejde for, at der fortsat er tillid til den statslige administration og at fx Skat, statsforvaltning og andre statslige myndigheder kunne leve op til den ønskede standard, både hvad angår kvalitet, tid og tillid.

Ønsker skattelettelser fulgt op af sats på det offenlige

Finanslovsaftalen udgør på en del områder det tidligere fremlagte finanslovsforslag suppleret med blandt andet højere beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere, tiltag på ældreområdet og skattelettelser til erhvervslivet. Investeringerne i erhvervslivet havde Rita Bundgaard gerne set fulgt op af en annullering af besparelserne i det offentlige for derved at fastholde og udbygge en sektor, der kan håndtere en øget efterspørgsel af service og ydelser.

- Det er voldsomt skuffende, at regeringen har spinket og sparet mange milliarder i det offentlige og nedlagt rigtigt mange stillinger, når der tilsyneladende er penge til fremrykkelse af skattelettelser til erhvervslivet. Konsekvenserne for borgerne viser sig desværre alt for tydeligt i øjeblikket, siger hun og henviser blandt andet til de aktuelle problemer i Skat.

Frygter fokus på færre offentligt ansatte

Næste års politiske forhandlinger om modernisering af den offentlige sektor, hvor politikerne skal tage stilling til Produktivitetskommissionens anbefalinger, ligger samtidig HK Stat-formanden på sinde.

- Med indgåelse af en sådan finanslov, der lægger op til yderligere besparelser, og som Bjarne Corydon selv kalder billig, kan vi frygte for den offentlige sektor. Et også på kommunalt plan styrket Venstre med færre offentligt ansatte som et hovedmål vil efter finanslovsforliget stå centralt i forhandlingerne, siger hun.

Også på medlemmernes vegne ærgrer formanden sig:

- Vi er særdeles bekymrede for, at effektiviseringerne som følge af besparelsen på 900 millioner kroner vil koste jobs i det offentlige, siger hun og bemærker, at skattelettelser indtil nu ikke har været særligt effektive i forhold til at skabe jobs.

I den nærmeste fremtid vil HK Stat se nærmere på finanslovsaftalens konsekvenser for medlemmerne.

Jura Politik