HK ruster tillidsfolk til massefyring på AU

28. november 2013  |  HK Stat  |  LFU  |

Aarhus Universitet skal spare 200 millioner. Det er endnu uvist, om det vil betyde fyringer. Medarbejdernes repræsentanter i hovedsamarbejdsudvalget arbejder for alternative løsninger, mens HK – for en sikkerheds skyld – klæder tillidsrepræsentanterne på til at rådgive såvel medlemmer som ledelse, i fald en større fyringsrunde bliver konsekvensen af det økonomiske underskud.

Rektor for Aarhus Universitet Brian Bech Nielsen udtalte 27. november i TV2 Østjylland:

- Det første, vi gør nu, er at finde besparelserne. Det gør vi i samarbejde med vores institutter, vores administration og vores hovedområder. Så finder vi ud af, hvordan vi besparer bedst muligt. Men jeg vil så være ærlig at sige, at det her har et omfang, så vi nok ikke kan undgå at komme til at sige farvel til en række medarbejdere.

Fællestillidsrepræsentant for TAP’erne på Aarhus Universitet Aase Pedersen er imidlertid fortrøstningsfuld. Besparelserne er ikke så voldsomme, som de lyder, siger hun:

- Der skal spares 200 millioner. Vores budget er på 6 milliarder. Vi er 11.000 medarbejdere. Så det betyder i hvert fald ikke, at vi bliver halveret.

Hun har allerede foreslået kvalificeret ansættelsesstop og fratrædelsesordninger som alternativ til fyringer. Og det er realistisk, når man tager aldersprofilen i betragtning, mener hun:

- Vi har mange ældre medarbejdere. Måske er der ligefrem for mange, der vil væk. Måske løser det sig selv. Jeg har også foreslået, at vi tager imod tillidsreformen. Der ligger meget godt i den, som vi kan bruge i denne situation.

Afklaring kommer efter nytår

Først efter nytår bliver besparelserne konkrete, fortæller Aase Pedersen, der sidder i hovedsamarbejdsudvalget og dermed skal være med til at pege på, hvilke områder der skal bære besparelserne.

- Jeg tror, at administrationen bliver hårdest ramt. Efter centraliseringen er administrationen nok blevet for stor. Men det er ikke nødvendigvis HK’ere, der bliver fyret – hvis der overhovedet kommer fyringer. Også mange AC’ere er ansat i administrative stillinger.

Selvom Aase Pedersen håber og tror, at der ikke vil komme mange fyringer, har hun og HK-afdelingen sat et beredskab i værk:

- Vi vil klæde tillidsrepræsentanterne på til at tackle en situation, hvor mange bliver fyret. Vi vil forsøge at forhandle os frem til, at opsagte medarbejdere fritstilles og tilbydes kompetenceudvikling i opsigelsesperioden. Vi har ikke oplevet større fyringsrunder på AU før. Derfor vil vi sørge for, at tillidsfolkene bliver rustet til at rådgive medlemmerne om deres rettigheder og muligheder – og ledelsen om alternative løsninger.

Opsigelse Tillidsrepræsentant HK-medlemmer