Udbetaling af manglende pension af tillæg til medarbejdere i Arriva Tog

03. december 2013  |   |  Bettina Tingstrup

To af HK Trafik & Jernbanes tillidsrepræsentanter havde ved gennemgang af egne og kollegaers lønsedler konstateret at kunderservicemedarbejderne ikke havde fået beregnet pension af deres forskellige tillæg.

I starten af september 2013 blev HK Trafik & Jernbane kontaktet af vore to tillidsrepræsentanter hos Arriva Tog A/S, Linda Mosegaard og Dorthe Cecilie Lennert. Ved gennemgang af deres egne og kollegaers lønsedler havde de konstateret, at kundeservicemedarbejderne - de medarbejdere der arbejder på varierende arbejdstider m.m. - tilsyneladende ikke fik beregnet pension af deres forskellige tillæg, som er en del af den A-skattepligtige lønindkomst.

Efter en nøjere gennemgang viste det sig at der ikke var tale om undtagelser, men at det var sådan det forholdt sig for alle kundeservicemedarbejdere. Arriva Tog A/S - eller rettere Arriva Danmark A/S der er HR administration for selskabet - havde simpelthen overset § 5 i DIO II, landsoverenskomsten for Kontor & Lager, 2012-2014, hvor det fremgår at der pr. 1. oktober 2012 skal beregnes pensionsbidrag af den A-skattepligtige lønindkomst!

Tillidsrepræsentanterne anmodede derfor om et møde med Arriva, hvor man kort beskrev hvad man mente problemet var . Men der skulle et par rykkere til med yderligere præcisering af sagens omfang - 12% pensionsbidrag af samtlige tillæg fra 1. oktober 2012 til udgangen af oktober 2013 for op til 50 medarbejdere, tidligere og nuværende - før et møde blev arrangeret den 8. november 2013.

Havde Arriva brugt 1½ måned til at erkende de havde et problem, bør det retfærdigvis konstateres at mødet frembød en fuld erkendelse af sagens indhold og omstændighederne.

Det blev aftalt, at alle berørte medarbejdere omfattet af overenskomsten skulle efterreguleres med det fulde pensionsbeløb svarende til 12% og at denne regulering skulle være beregnet og indbetalt til medarbejdernes pensionsselskab senest med udgang af december 2013. Fremadrettet afregner selskabet pension som aftalt i overenskomsten. Endelig udtrykte Arriva en meget stor beklagelse af hændelsesforløbet.

Sagen er således endt med en efterregulering af medarbejdernes pensionsindbetaling på et samlet beløb der udgør kr. 344.752,70. Det dækker over indbetalinger til medarbejdernes pensionskonti fra ganske få kr. til 16-17.000 kr., da der både er tale om nuværende og tidligere medarbejdere.

Det er ingen nyhed, men husk at checke lønsedlen og overenskomsten – den sidste skal jo snart fornys, lønsedlen er ny hver måned!