Julefrokosten kan give arbejdsskader

04. december 2013  |  HK Handel  |

Vær opmærksom på, at det er en arbejdsskade, hvis du kommer til skade under julefrokosten med dit arbejde. Der skal dog være tale om en officiel fest.

Er du så uheldig at komme til skade under årets firmajulefrokost, vil skaden ofte være omfattet af arbejdsskadesikringsloven. Derfor skal den anmeldes til Arbejdsskadestyrelsen.

Hvis en skade under firmajulefrokosten skal regnes for en arbejdsskade, er det vigtigt, at julefrokosten er en officiel fest. Det vil sige, at arbejdsgiveren står bag invitationen og er klar over, hvad rammerne for firmajulefrokosten er.

Det er uden betydning, om firmajulefrokosten afholdes i eller uden for arbejdstiden.Når arbejdsgiveren er indforstået med rammerne for firmajulefrokosten, er det ikke afgørende, om arbejdsgiveren eller chefen selv er til stede, eller om ulykken sker, efter chefen har trukket sig tilbage.

Det er underordnet, om festen holdes på arbejdspladsen eller på restaurant ude i byen, og det er ikke afgørende, hvor beruset man eventuelt er, når skaden indtræder.Til gengæld har det betydning, at den aktivitet man kommer til skade ved er et naturligt led i firmajulefrokosten. Det kan for eksempel være under en dans.

Man er dækket af arbejdsgiverens arbejdsskadeforsikring frem til den officielle afslutning på festen. Hvis deltagerne beslutter sig for at forsætte festen, uanset om det er på arbejdspladsen eller ude i byen, så er man altså ikke længere dækket ind af arbejdsskadesikringsloven. Hvis man kommer til skade efter den officielle afslutning på firmajulefrokosten, er det ens egen ulykkesforsikring, der skal dække en eventuel skade.

Vigtigt at en skade bliver anmeldt

Julefrokost

Din arbejdsgiver har pligt til at anmelde arbejdsulykker til sit forsikringsselskab eller arbejdsskadestyrelsen så hurtigt som muligt. Men det er en god idé at tjekke, om anmeldelsen finder sted. Hvis en skade ikke anmeldes inden for et år, risikerer du nemlig at få afvist din skade og dermed gå glip af en erstatning.

Ring til din arbejdsgivers forsikringsselskab og hør, om de har modtaget anmeldelsen. Hvis det ikke er tilfældet, kan du selv anmelde skaden til din arbejdsgivers forsikringsselskab.

Hvis du er til læge eller tandlæge med din skade, har de pligt til at anmelde den.

Du kan læse mere om arbejdsskader, og hvordan de anmeldes, hos Arbejdsskadestyrelsen.

HK Handels afdelinger vil også meget gerne hjælpe dig med at få overblik og følge en eventuel sag for dig. Det kan du sikre dig ved at ringe på 70 11 45 45.

Jura