Er det socialdemokratisk politik, Jacob Bundsgaard?

05. december 2013  |  Østjylland  |  Hans-Henrik Hansen |  Viggo Thinggaard

Aarhus-borgmester og formand for KL’s arbejdsmarkedsudvalg Jacob Bundsgaard udtalte tidligere på året, at a-kasserne burde skærpe rådighedsadministrationen. Udtalelsen faldt kort tid efter nedsættelsen af det såkaldte Carsten Koch-udvalg, som er sat til at kulegrave beskæftigelsesindsatsen frem mod en ny reform.

Her forud for udvalgets første rapport gentager borgmesteren sin opfattelse. Denne gang er han ”helt overbevist om, at der bliver sanktioneret for lidt hos a-kasserne.” Borgmesteren mener, at a-kasserne udviser overbærenhed over for de ledige bl.a. ved ikke at presse dem til job på andre fagområder, da de så risikerer at miste medlemmet til en anden a-kasse (Avisen.dk 3. dec. 2013).

Med sine udtalelser deltager Jacob Bundsgaard i en orkestreret offensiv, som har til formål at svække a-kasserne - i første runde. I anden og afgørende runde handler det om at svække fagbevægelsen og lønmodtagerne.

Erik Nielsen og Erik Fabrin fra KL har tidligere i år været ude med en kritik af a-kasserne, lige som KL’s beskæftigelsespolitiske udspil fra september ville have kulegravet de ”uforklarlige forskelle i a-kassernes rådighedsvurderinger”.

DA’s Agenda konkluderede på baggrund af en rundspørge, at ”hvis jobcentrene fik ansvaret for at trække ledige i dagpengene, når de f.eks. undslår sig arbejde, ville ledige stå mere til rådighed for arbejdsmarkedet, mener jobcentrene. I dag er det a-kassernes ansvar at sanktionere, men de er ikke skrappe nok, er mange jobcentres holdning.” (6. sept.)

DA konkluderede derfor, at a-kasserne ikke bør spille en større rolle i fremtidens beskæftigelsessystem. Tværtimod bør jobcentrene få bedre mulighed for at sanktionere de forsikrede ledige.

Det er dette synspunkt, som Jacob Bundsgaard er sendt i byen for at fremme.

Kampen om Carsten Koch-udvalgets bevågenhed er altså i fuld gang. Men bagved den teknisk-administrative diskussion gemmer sig en politisk kamp. Det handler ikke om bedre kvalitet i behandlingen af de ledige. Det handler om, at A-kasserne skal svækkes.

Den fælles offensiv fra KL og DA sigter efter a-kasserne men vil ramme lønmodtagerne og deres fagforeninger. Arbejdsudbuddet skal øges, så prisen på arbejdskraft kan falde. Det kan bl.a. ske ved at gøre livet så surt for de ledige, at de er villige til næsten hvad som helst for at få et job; og de af os, der har et job, villige til at gøre meget for at beholde vores.

Det er målet for den nuværende offensiv. Og måske også målet for en socialdemokratisk borgmester, men vel næppe for en socialdemokratisk politik?

Af Viggo Thinggaard fællesformand, HK Østjylland og Hans-Henrik Hansen formand for HK Kommunal Østjylland

Politik