HK Kommunal Sydjylland vil have de nye kompetencefonde i spil

05. december 2013  |  Sydjylland  |  Carl Ancher Pedersen

En af de gode nyheder i Overenskomst 2013 var etableringen af kompetencefonde i kommuner og regioner. Det betyder, at der i overenskomstperioden afsættes hhv. 30 og 6,48 mio. kr. til ekstra uddannelse ud over de muligheder, der findes i forvejen.

Som kommunalt ansat kan du søge kompetencefonden om op til 25.000 kr. pr. år, hvortil der ydermere lægges en kommunal medfinansiering på 20 pct. Hvis du er ansat i regionen, kan du søge om op til 25.000 kr. i overenskomstperioden.

Begge steder gælder, at pengene skal bruges til kompetencegivende efter- og videreuddannelse, fortrinsvis akademi- og diplomuddannelser. Desuden skal du selv søge om pengene, ansøgningen skal være underskrevet af din tillidsrepræsentant og din leder, og der skal foreligge en skriftlig uddannelsesplan.

Pengene er til rådighed fra årsskiftet, men allerede 1. oktober i år kunne man begynde at søge om dem.

Tillidsrepræsentanter skal motivere kollegerne

Lene Roed - Formand for HK Kommunal Sydjylland

Sektorformand Lene Roed vil inddrage tillidsrepræsentanterne i bestræbelserne på at motivere kollegerne til mere uddannelse.

– Nu handler det om at få medlemmerne til at gribe chancen og bruge pengene på at tilegne sig nye kompetencer. Det er vigtigt for at kunne følge med udviklingen og sikre, at man også har et job i fremtiden, siger Lene Roed, formand for HK Kommunal Sydjylland.

Sektoren har derfor planlagt en målrettet indsats for at få kompetencefondene i spil. De nye uddannelsesmuligheder skal synliggøres på arbejdspladserne, og medlemmerne skal motiveres til at udnytte dem. Det er tillidsrepræsentanterne, som kender kollegerne og har fingeren på pulsen ude på de enkelte arbejdspladser, og derfor er de tiltænkt en central rolle.

– Vi holdt opstartskonference 11. oktober, hvor 65 af vores tillidsrepræsentanter deltog. Her orienterede vi om de nye kompetenceaftaler og drøftede, hvordan vi får dem italesat på de enkelte arbejdspladser. Senere vil alle tillidsrepræsentanter blive tilbudt et todages kursus med fokus på de muligheder, som kompetencefondene giver i kommunerne og regionen, fortæller sektorformanden.

Kurserne vil blive udbudt fra centralt hold af HK Kommunal, men de faglige konsulenter Elsebeth Hansen og Kirsten Gram, vil fungere som lokale medundervisere.

Deltagerne vil blive fordelt på de enkelte kurser efter fagområder, da uddannelsesbehovene og -mulighederne er forskellige alt efter, om man arbejder med f.eks. IT, HR, økonomi eller det sociale område.