Ærgerligt at Ørting Handelsplads vælger lukning frem for dialog

11. december 2013  |  Østjylland

HK Handel Østjylland tager kraftigt afstand fra ejeren af Ørting Handelsplads udmelding om, at det er et krav fra fagforeningen, der er skyld i butikkens konkurs. Ejeren har afvist HK’s opfordringer til forhandling om den manglende betaling til en fyret medarbejder.

- Jeg syntes det er uanstændigt, at han giver medarbejderne en fyreseddel i julegave og samtidig prøver at skubbe sin egen fejl over på en tidligere medarbejder. Vores medlem er alene interesseret i at få det loven siger hun skal have. Vi er meget kede af, at han har taget det drastiske skridt at lukke butikken, og det er trist at Ørting mister sin købmand, men det er ikke rimeligt at skyde skylden over på en medarbejder man har betalt for lidt i løn igennem flere år, siger formand for HK Handel Østjylland, Cliff Præstegaard.

Cliff Præstegaard HK Handel Østjylland

Cliff Præstegaard

HK Handel Østjylland understreger, at man har forsøgt at komme i dialog med Stig Laumark-Møller igennem flere måneder for at drøfte de penge han skylder en tidligere ansat. Men ejeren af Ørting Handelsplads har afvist alle henvendelser.

- Vi henvendte os allerede i sommers, og vi har også haft korrespondance med hans arbejdsgiverforening, De Samvirkende Købmænd. Derfor overrasker det os lidt, at han lige pludselig vælger at erklære sig konkurs. Den normale procedure er, at vi tager en forhandling og eventuelt prøver at finde et forlig, men det har han desværre ikke været interesseret i, siger Cliff Præstegaard.

- Så alt i alt er det en rigtig ærgerlig sag. Mest af alt er jeg ærgerlig over, at Ørting Handelsplads ikke vil forsøge at løse det her via dialog. Virksomheden har ikke fulgt reglerne, selvom man har haft fire år til det, og derfor burde man være ansvarlig nok til at sige ja til at forsøge at løse situationen, siger Cliff Præstegaard.

Formand for HK Handel Østjylland, Cliff Præstegaard: 26 28 29 74

FAKTA OM AFLØNNING AF FLEKSJOBBERE

Når en virksomhed indgår en aftale med en medarbejder som skal ansættes i et flexjob, så er det en aftale mellem virksomheden og den pågældende kommune.

I aftalen forpligter kommunen virksomheden til, at medarbejderen skal ansættes på overenskomstmæssige vilkår. Det vil sige, at arbejdsgiveren skriver under på, at arbejdsgiveren selv er forpligtet til at holde sig informeret om løn og ansættelsesvilkårene for medarbejderen ansat i fleksjob.

Med sin underskrift har ejeren af virksomheden altså forpligtet sig til, at medarbejderen får pension af sin løn, tillæg for arbejde på særlige tidspunkter, at medarbejderen får feriefridage og så videre.

Aftalen er alene mellem virksomheden og kommunen, det vil sige, at alle de aftaler som er lavet eks. indsendelse af lønsedler, dokumentation for indbetalt pension og så videre. HK er på ingen måde en del af denne aftale, så hvis noget går galt, så er det virksomheden og eventuelt kommunen, som har et udestående med medarbejderen ansat i fleksjob.

HK kommer ind i billedet, hvis medarbejderen er medlem af HK, og ikke har fået udbetalt hvad medarbejderen har krav på i forhold til overenskomsten.

Handel

Presse-meddelelse fra Odder Kommune

Læs den her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK