Jobkonsulenter med stor faglig bredde

11. december 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

To ud af tre ansatte i jobcentrene har en fortid i det private erhvervsliv, viser ny undersøgelse, der ifølge HK Kommunal gennemhuller kritikken af jobkonsulenterne.

Jobcentrene er blevet hårdt kritiseret for at kende for lidt til virksomhedernes virkelighed. Men ny undersøgelse fra KL og HK Kommunal viser, at to tredjedele af de ansatte på jobcentrene faktisk selv har arbejdet i det private erhvervsliv.

Undersøgelsen rammer dermed en pæl gennem myten om, at de ansatte på jobcentrene kun har tilbragt deres liv på uddannelsesinstitutioner og offentlige kontorer. 63 procent af de ansatte har selv arbejdet i en privat virksomhed, inden de blev ansat på jobcentret. Og 10 procent har endda selv drevet virksomhed, viser undersøgelsen.

Afsæt til mere virksomhedskontakt

Mads Samsing

I HK Kommunal finder næstformand, Mads Samsing, det er rigtig positivt, at de ansatte har en stor faglig bredde i forhold til at varetage opgaverne med virksomhedskontakt og jobformidling.

- En stor andel har arbejdet i en privat virksomhed og har dermed et godt personligt kendskab til erhvervslivet. Det er et glimrende udgangspunkt for den omstilling af jobcentrenes indsats i retning af mere jobformidling og virksomhedskontakt, som vi forventer med reformen, siger Mads Samsing, der henviser til regeringens bebudede reform af beskæftigelsesindsatsen, der i øjeblikket granskes af en ekspertgruppe under ledelse af tidligere minister Carsten Koch (S).

I undersøgelsen svarer de ansatte også på, hvordan de indhenter viden om virksomhederne, og her siger 41 procent, at de personligt har virksomhedskontakt. 22 procent trækker på et virksomhedsnetværk, mens 66 procent får oplysninger fra kolleger, der har kontakt til virksomhederne.

Politiske beslutninger styrer indsatsen

Også det resultat betyder ifølge HK Kommunals næstformand, at den tidligere kritik af de ansatte fra blandt andre beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) har været helt urimelig.

- Det stod klart for os allerede dengang, at det var et helt fortegnet og surrealistisk billede, som Mette Frederiksen tegnede. Selvfølgelig er der nogle medarbejdere på jobcentrene, som ikke har kontakt til virksomheder. Men nogle bestrider jo også jobfunktioner, hvor det ikke er relevant, siger Mads Samsing, der mener, at jobcentrene og de ansatte i det hele taget kritiseres på et forkert grundlag:

- Man kritiserer jobcentrene for ikke at gøre noget, som politikerne selv har besluttet, at de ikke skal gøre. Paradigmet har i en årrække været, at jobcentrene ikke skulle formidle job, men sørge for, at de lediges cv kommer på Jobnet, så virksomheder og ledige selv kan finde hinanden. De ansatte på jobcentrene er helt med på, at jobformidling og virksomhedskontakt fremover skal opprioriteres. Det er også det, de gerne vil.

I erhvervsorganisationen Dansk Industri er chefkonsulent Thomas Qvortrup Christensen glad for at se de nye tal.

- Jeg er positivt overrasket over, at omkring to tredjedele har en eller anden form for erfaring fra det private erhvervsliv. Det er en ret stor andel, og det har betydning for kvaliteten af jobcentrenes vejledning af de ledige i forhold til jobåbninger i det private erhvervsliv. Det skal være et omdrejningspunkt for jobcentrenes arbejde, at de har tæt kontakt til virksomhederne, siger Thomas Qvortrup Christensen til KL’s nyhedsbrev, Momentum.

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk