Skjult reform fjerner opgaver fra kommunerne

13. december 2013  |  MidtVest

Lokale politikere bør trække det røde kort overfor Digitaliseringensstyrelsens analyse, der vil tage kerneopgaver fra kommunerne. Borgerne kommer i klemme, mener formand for HK Kommunal MidtVest

I dybeste hemmelighed er Digitaliseringsstyrelsen igen ude med sablen. En ny analyse skal i al hast gennemføres. Formålet er at fjerne mange flere opgaver fra kommunerne for at lægge dem over i Udbetaling Danmark. Særligt er kontanthjælp og sygedagpenge i fokus. Er det en ny, skjult kommunalreform, der er på vej? Er vores lokale kommunalpolitikere overhovedet blevet hørt? Er de sat uden for døren? Indtil nu har Digitaliseringsstyrelsen i hvert fald holdt sig helt under offentlighedens radar. Sådan skriver Marianne Køpke, formand for Hk Kommunal MidtVest i landsdelens aviser.

Ansigt til ansigt

marianne koepke

Formand for HK Kommunal MidtVest, Marianne Køpke

Kommunerne er tæt på og har stor erfaring i at hjælpe borgerne med kontanthjælp og sygedagpenge.  Serviceniveau og betjening kan indrettes efter den borger, der står ansigt til ansigt med kommunens ansatte. Det er svært pr. elektronisk kommunikation fra et fjerntliggende center.

På smidig vis taler kommunernes ansatte sammen på tværs af områder og forvaltninger. Noget, som ofte er nødvendigt med sager inden for kontanthjælps- og sygedagpengeområdet. Kommunalreformen fra 2007 gav netop borgerne én indgang til det offentlige. Ét sted at henvende sig, når man skulle have ordnet sine papirer.

Med Digitaliseringsstyrelsens hemmelige projekt går det fløjten. Det vil gå ud over borgerne. I tilfælde med kontanthjælp og sygedagpenge er der oven i købet oftest tale om mennesker, som har det svært i deres liv.

Borgere reduceres til tekstlinjer

Konsekvensen af at lægge så borgernære opgaver over i en anden organisation er voldsom. Når ansvaret flyttes langt væk fra borgere og over på en PC-skærm, forsvinder ansigt-til-ansigt-betjening helt. Individuelle hensyn bliver næsten umulige, når en borger reduceres til et par skrevne linjer på en skærm. Retssikkerheden sættes under pres. Og hvordan mon det går i kommunerne, når en skjult reform tapper den lokale service for både opgaver og personale?

Lokalpolitikere bør trække rødt kort

Allerede til marts skal Digitaliseringsstyrelsens analyse være færdig. Derfor er der brug for, at de midt- og vestjyske kommunalpolitikere trækker det røde kort og forlanger nogle klare svar på, hvad i alverden, der sker. En skjult kommunalreform, der fjerner opgaver fra kommunerne kan vi næppe være tjent med.

Marianne Køpke

Formand for HK Kommunal MidtVest