Hav en rigtig god butiksjul

15. december 2013  |  Sydjylland  |  Carl Ancher Pedersen

Sådan lyder et af sektorformand Hanne Kærgaard Mathiasens største juleønsker. Det kan opfyldes, hvis alle parter viser omtanke og hensyn i de hektiske indkøbsdage op til jul

– Det gode gamle slogan ”Vis julesind – køb tidligt ind”, holder stadig, mener formand for HK Handel Sydjylland Hanne Kærgaard Mathiasen.

Samtidig opfordrer hun alle, der myldrer ud i butikkerne for at købe julegaver til ikke at lade det gå ud over kasse- eller butiksassistenten, når køen bliver lidt længere end sædvanligt. – Det er jo ikke de ansattes skyld, så stik dem hellere et smil frem for en sur bemærkning. Det kommer man også meget længere med, fastslår hun.

Ligeledes opfordrer hun kunderne til at behandle de butiksansatte pænt, hvis man skal bytte gaver efter jul. Det er vigtigt at huske, at man ikke automatisk har krav på at få byttet gaverne eller få pengene tilbage. Det afhænger af den enkelte butiks retningslinjer, som de ansatte ikke har indflydelse på.

Et par tip til butiksejerne

Hanne Kærgaard Mathiasen - formand for HK Handel Sydjylland

Hanne Kærgaard Mathiasen håber, at der er styr på arbejdstider og aflønning i forbindelse med den forestående julehandel.

Hanne har også et par juleønsker til butiksejerne. Først og fremmest, at de har planlagt julehandelen godt og givet de ansatte deres arbejdsplan i god tid, så der er styr på arbejdstider, fridage og fridøgn.

– Jeg håber, at man så vidt muligt tager hensyn til de ansatte i forbindelse med de ekstra lange åbningstider i dagene op til jul. Desuden vil jeg opfordre butiksejerne til at være opmærksomme på de særlige regler for jule- og nytårslukket 24.-26. og 31. december, medmindre man har en særlig tilladelse til at holde åbent altid.

Husk også tillæggene for overarbejde og ”skæve” arbejdstider, og sidst, men ikke mindst: Husk at påskønne de ansatte for deres ekstra indsats i julen. Det skaber arbejdsglæde, som smitter positivt af på kunder og omsætning, siger sektorformanden.

Godt at kende spillereglerne

Julen kan være hektisk

Julen kan være hektisk, men skulle gerne blive en god oplevelse – også for de butiksansatte.

Endelig har Hanne et par gode råd til sine mange butiksansatte medlemmer. Det handler først og fremmest om at sætte sig lidt ind i de spilleregler og aftaler om løn og arbejdstid, der gælder.

– På den måde kan du sikre dig, at du får de tillæg og den frihed, du har ret til og brug for, så du kan møde frisk og udhvilet på arbejde hver dag. Vær især opmærksom på, at du også i julen har krav på et fridøgn efter seks arbejdsdage. Du skulle jo gerne komme godt igennem juleræset med overskud og tid til at nyde julen sammen med din familie, siger sektorformanden og slutter:

– Husk, at vi i HK Handel Sydjylland er klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller får problemer på jobbet op til jul.

Julearbejdstider – Sådan er reglerne

HK Handel har udgivet en pjece om reglerne for arbejdstider og aflønning i butikkerne i forbindelse med julehandelen. Pjecen er først og fremmest henvendt til de butiksansatte medlemmer, men arbejdsgiverne må gerne kigge med.

Du er altid velkommen til at spørge HK Handel Sydjylland til råds, hvis du er i tvivl om reglerne. Pjecen findes i fire udgaver – én for hver af de gældende butiksoverenskomster. Pjecen kan fås ved henvendelse til HK Handel Sydjylland eller du kan downloade den her..