Ærgerligt at Ørting Handelsplads vælger konkurs

17. december 2013  |  HK Handel  |

Købmanden i Ørting drejede i sidste uge nøglen om. En trist begivenhed for lokalsamfundet, men desværre ikke et særsyn, da mange lokale butikker har haft det hårdt efter lukkeloven blev fjernet. Men helt overraskende valgte købmanden i Ørting at udtale til de lokale medier, at lukningen skyldtes et medlem af HK Handel Østjylland, der har penge til gode efter en fyring.

- Jeg syntes det er uanstændigt, at han giver medarbejderne en fyreseddel i julegave og samtidig prøver at skubbe sin egen fejl over på en tidligere medarbejder. Vores medlem er alene interesseret i at få det, loven siger, hun skal have. Vi er meget kede af, at han har taget det drastiske skridt at lukke butikken, og det er trist, at Ørting mister sin købmand, men det er ikke rimeligt at skyde skylden over på en medarbejder, man har betalt for lidt i løn igennem flere år, siger formand for HK Handel Østjylland, Cliff Præstegaard.

HK Handel Østjylland fik en henvendelse, da et medlem blev fyret i juni måned på grund af dårlig økonomi i virksomheden. Ved en gennemgang af medlemmets lønsedler stod det klart, at der manglede pensionsindbetalinger og tillæg for de sidste fire år. Derudover mener HK, at der kan være tale om en overtrædelse af ligebehandlingsloven. Der blev sendt et orienteringsbrev til virksomheden, og Ørting Handelsplads blev inviteret til en forhandling. Men ejeren af Ørting Handelsplads har afvist alle henvendelser.

- Vi henvendte os allerede i sommers, og vi har også haft korrespondance med hans arbejdsgiverforening, De Samvirkende Købmænd. Derfor overrasker det os lidt, at han pludselig vælger at erklære sig konkurs. Den normale procedure er, at vi tager en forhandling og eventuelt prøver at finde et forlig, men det har han desværre ikke været interesseret i, siger Cliff Præstegaard.

I stedet valgte købmanden altså at dreje nøglen om i december og udstille den tidligere ansatte i den lokale presse som den direkte årsag til, at Ørting Handelsplads går konkurs.

- Så alt i alt er det en rigtig ærgerlig sag. Mest af alt er jeg ærgerlig over, at Ørting Handelsplads ikke vil forsøge at løse det her via dialog. Virksomheden har ikke fulgt reglerne, selvom man har haft fire år til det, og derfor burde man være ansvarlig nok til at sige ja til at forsøge at løse situationen, siger Cliff Præstegaard.

Arbejdsmarked Fyret