HK Midt er klar med livline

17. december 2013  |  Midt

SKAT har fyret HK-medarbejdere i de tre afdelinger på Fyn. For de opsagte medarbejdere betyder det en tid med bekymringer og praktiske overvejelser. HK Midt hjælper dem med begge dele og med bestræbelserne på at komme godt videre.

- De opsagte giver i den slags situationer udtryk for, at de er glade for, at vi er der for dem. De oplever os som en livline, de kan ringe til, når der dukker noget op. Og det gør der ofte, da der er mange ting at tage stilling til, fortæller Anette Nørskov Brogaard, der er faglig konsulent i HK Midt.

- Det, vi kan, er en hjælp og rådgivning omkring de mange praktiske ting, der skal gøres, når du bliver opsagt og ledig. Det gør vi på fælles møder for gruppen, med individuelle samtaler med de enkelte HK-medlemmer og ved at stå til rådighed, hvis de har brug for at kontakte os. Vi er ofte i kontakt med dem flere gange, inden vi slipper dem.

- Vi bliver en del af deres setup og nogen, de kan sparre med. Det kan være, hvis de skal videre med jobsøgning eller uddannelse og gerne vil høre, hvad vi synes og har erfaringer med.

Første skridt er fællesmøde

I den konkrete situation, hvor en gruppe HK-medlemmer blev sagt op hos SKAT, var første skridt et fællesmøde:

- Vi inviterede medlemmerne til et møde, hvor vi fortalte dem om nogle af de praktiske ting, de skal forholde sig til omkring deres opsigelse. Vi kigger blandt andet på, om SKAT har holdt sig til reglerne omkring opsigelserne. Det kan være for at sikre, at der ikke er et mønster i dem, der viser, at opsigelserne for eksempel er aldersbestemte.

- På mødet fortæller vi dem også om, hvad de skal gøre i forhold til den partshøring, der er en del af opsigelsessystemet i staten i henhold til forvaltningsloven. Her foreskrives det, at den opsagte part skal høres og kan indlevere en indsigelse inden 14 dage, siger Anette Nørskov Brogaard og fortsætter:

- Det er ikke så tit, at indsigelserne har nogen effekt, men har den opsagte lyst til, behov for eller grund til at skrive en indsigelse, så anbefaler vi, at de gør det. Mange spørger ind til en eventuel fritstilling. Vi forklarer dem, at det er arbejdsgiveren, der suverænt bestemmer dette, men at de selvfølgelig kan spørge ind til en fritstilling, når de indsender deres eventuelle indsigelse. I den konkrete situation har SKAT dog ikke fritstillet de opsagte medarbejdere, fordi der var brug for dem!

Opslidende uro og ændringer

Anette Nørskov Brogaard har arbejdet 25 år som faglig konsulent, og hun har alle årene oplevet det samme billede på skatteområdet:

- Det er et område med megen uro, løbende ændringer, ny organisation osv. Det er ting, der er meget opslidende og belastende for medarbejderne, men sådan har det været i alle de 25 år, jeg har beskæftiget mig med det.

- For de medarbejdere, der bliver sagt op og ikke bliver fritstillet, er det samtidig svært. For det er sårbare folk, der hurtigt føler, at de ikke længere reelt er en del af flokken på arbejdspladsen, selvom de skal møde op. Det er min erfaring, at de fleste ret hurtigt føler det sådan. Derfor har de tit brug for at vende nogle ting med os, runder Anette Nørskov Brogaard af.

kontakt os på
tlf. 70 11 45 45