Sådan gik det med vagthundens sager

17. december 2013  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Kommunalbladets vagthund har fulgt op på en række af de sager, som den i løbet af 2013 har bidt i.

Kommunalbladets vagthund logrer helst ikke med halen, men har til formål at bide meningsdannere, politikere og de ansvarlige i kommuner og regioner i haserne, hvis de ikke opfører sig ordentligt, eller har nogle synspunkter, som kræver en rigtig god forklaring.

Vagthunden ser tilbage på ”året, der gik” og følger op på, hvad der sket i udvalgte vagthunde gennem året.

Udlicitering af lønadministration

Udlicitering af løn

Mens mange kommuner hjemtager den udliciterede lønadministration eller bare dropper ideen på grund af massivt dårlige erfaringer, så meldte Sorø Kommune ud, at de vil gå den modsatte vej - lønadministrationen skal i udbud.

Kommunalbladet spurgte blandt andet:

Kunne I finde på at ringe til Odder, Lemvig og flere andre for at høre om deres erfaringer?

- Vi har haft kontakt til enkelte kommuner for at høre om deres erfaringer.

Og hvilket svar fik du?

- Jamen, de udtrykte da flere af de bekymringer og problemstillinger, du nævnte før. De bekymringer har vi så forsøgt at præcisere i vores krav og beskrivelser.

Udgang på sagen: Sorø Kommune endte med at beslutte, at lønadministrationen skulle forblive i kommunen.

KL og hån mod elever på barsel

En sag fra Ballerup vakte harme, fordi kommunen ikke ville forlænge uddannelsesaftalen for elever, som bliver gravide under uddannelsesforløbet. Det er ellers Undervisningsministeriets klare opfattelse, at det skal den. Men ikke ifølge KL og jurist Jesper Lykke Christensen.

Synspunket var blandt andet:

- For elever er barsel ansættelsesretlig en død periode, og vi mener ikke, at arbejdsgiveren skal bære den lønningsmæssige risiko i forbindelse med barsel.

Siden hen valgte Ballerup, Sønderborg og flere kommuner ikke at følge KL’s vejledning. En rundspørge til landets borgmestre viser, at cirka halvdelen har samme opfattelse.

Har KL ændret synspunkt?

- Nej, det har vi ikke. KL’s opfattelse er, at der ikke er pligt til at forlænge den tidsbegrænsede elevkontrakt med løn i den periode, eleven er på barsel.

Så når Sønderborg og andre nu vælger ikke at følge KL, hvad siger du så?

- Jamen, vores vejledning siger, at kommuner selvfølgelig kan gøre, som de vil, men at de ikke har pligt til at forlænge uddannelsesaftalen og dermed betale løn eller barsel til elever, som bliver gravide.

EU og bomben under digitalisering

Et forslag fra EU-Kommissionen om modernisering af persondatadirektivet viste sig at være en regulær bombe under digitaliseringen med ekstra udgifter på omkring en milliard til kommunerne og en uhørt besværliggørelse af digitalisering. For eksempel skal borgere give samtykke, hvis de afgivne oplysninger fra en selvbetjeningsløsning bruges af andre afdelinger.

EU kan bestemme udformning af formularer og procedurer for brugen af dem, og kommunerne skal melde til Datatilsynet, hvilke oplysninger om borgeren, der bruges – og til hvad.

Jens Rohde (V) og Christel Schaldemose (S), begge medlem af EU-parlamentet svarede at de ville kæmpe imod forslaget. For nylig meddelte EU-kommissionen, at forslaget er udskudt. Blandt andet på grund af en generel modstand og ikke mindst arbejdet med de over 2.000 ændringsforslag, som var kommet.

Politikere og endnu en instans – et callcenter

Digitaliseringsstyrelsen har gennem det seneste år haft planer om at oprette en ny central, statslig instans – nemlig et fællesoffentligt kontaktcenter.

Kontaktcentret skulle i første omgang primært guide borgere til digital selvbetjening, men i planerne lå også, at centret på sigt skulle klare lettere sagsbehandling. I oktober meddelte styrelsen, at planerne var skudt til hjørnespark.

I stedet skal KL se på erfaringerne og potentialet i de mange kommunale forsøg med callcentre.

Region Nordjylland og tilbageløbet, der blev væk

Igennem flere år har lægesekretærerne i Region Nordjylland følt sig snydt i forhold til lokal løn. To lægesekretærer i det nordjyske har derfor møjsommeligt optalt og beregnet, hvor mange penge, der burde være i tilbageløb - altså penge der udløses, når medarbejdere med tillæg fra lokal løn ikke længere er ansat, og som derfor bør gå tilbage i puljen til lokal løn.

Deres tal viste, at der burde være mindst to millioner kroner, men ledelsen havde kun afsat 885.000 kroner. Jacob Haldrup Jacobsen, HR-chef i regionen, forklarede dengang, at tallene sikkert passede, men som metode er den alt for mekanisk – regionen ønsker at bruge lokal løn mere strategisk og dynamisk.

Siden hen hævede regionen dog det afsatte beløb til én million kroner – men stadig et stykke fra, hvad der reelt burde være til lokal løn.

Gaver til de raske i Aarhus Kommune

I Aarhus Kommune fik visse grupper af ansatte gaver i form af biografbilletter og brugskunst for ikke at være syge. Det vakte ramaskrig blandt flere organisationer og medarbejdere.

Thune Korsager, forvaltningschef i Sundhed & Omsorg, hvad er status på forsøget?

I område Nord kører eksperimentet kun året ud og evalueres herefter. Eksperimentet i Viby-Højbjerg sluttede i foråret. Men med fare for at antyde en kobling, så ligger Nord og Viby-Højbjerg begge i top 3 over sygefraværet i 2013, og de ligger også begge i top 3 over faldet i sygefravær i 2013.  Så noget har de fat i de to steder.

Har du en god historie, du gerne vil læse i kommunalbladet?

Send os dit tip

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK