Uddannelse i personalejura skal gøre HK's tillidsrepræsentanter stærkere

18. december 2013  |  HK Stat  |

Paragraf

Akademiuddannelsen i personalejura vil klæde HK's tillidsrepræsentanter endnu bedre på til at klare paragrafferne over for arbejdsgiveren og  til gavn for medlemmerne.

Tillidsrepræsentanter i HK Stat og HK Kommunal kan i foråret 2014 styrke deres TR-grunduddannelse ved at supplere med personalejura på akademiniveau. På sigt skal ordningen gælde for alle nyvalgte tillidsrepræsentanter i HK.

Skal du på TR-grunduddannelse i foråret 2014? Så vil du få tilbud om at være med i et pilotforløb, hvor grunduddannelsen bliver kombineret med akademiuddannelsen i personalejura. Uddannelsen slutter med eksamen i juni og svarer til 10 ECTS-point.

- Med dette tilbud opfylder vi et længe næret ønske fra vores tillidsrepræsentanter om en kompetencegivende uddannelse, siger Hans-Henrik Nielsen, der er faglig sekretær i HK Stat og har været med til at udvikle ordningen sammen med HK Kommunal og HK’s kursusafdeling.

Han mener, at uddannelsen vil ruste tillidsrepræsentanterne til endnu bedre at kunne varetage medlemmernes interesser over for arbejdsgiveren.

- Tillidsrepræsentanten får en viden, der matcher HR-medarbejderens – som er arbejdsgiverens forlængede arm. Det stiller tillidsrepræsentanten og dermed medlemmerne endnu stærkere.

Pilotforløb skal bredes ud til alle

- I første omgang har vi valgt at uddannelsen skal være et pilotprojekt, så vi kan sikre, at vi rammer helt rigtigt i forhold til behovet, siger Hans-Henrik Nielsen.

For at det kan gennemføres, skal der være mindst 10 deltagere på holdet. Derfor vil de TR’er og TR-suppleanter, der har tilmeldt sig grundkurset Faglig Indsigt i januar eller marts, blive kontaktet direkte.

Siger du ja til akademimodulet i personalejura, deltager du i grunduddannelsen på lige fod med kolleger, der ikke benytter tilbuddet. Forberedelsen til modulet er et par dages selvstudium og 2 dages internat i juni. I tilknytning hertil kommer eksamen – en 4 timers skriftlig prøve. Altså i alt 3 dages internat.

På sigt er det planen, at alle nyvalgte TR’er i de 4 sektorer vil blive tilbudt uddannelsen som et supplement til deres grunduddannelse.

Undervisningen og eksamen på det akademimodulet vil blive planlagt og gennemført sammen med en erhvervsskole.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK