2013 på ondt og godt

19. december 2013  |  HK Stat

Fordelagtig lønforsikring og fremragende fagprøver var hot. Fyringer og regeringsindgreb i overenskomsten var not. 2013 blev et omskifteligt år for statens HK’ere. Rita Bundgaard og Peter Raben, henholdsvis formand og næstformand i HK Stat, giver her nogle af deres bud på, hvad der gik godt, og hvad der gik skidt for statens HK’ere.

Det gik godt:

MERE OPMÆRKSOMHED PÅ HK'ERE UDEN TILLÆG
Vi forhandlede en ny to-årig overenskomst, som giver bedre muligheder for lønfremgang for de medlemmer, der alene får basisløn. Med den nye overenskomst, som trådte i kraft fra april 2013, skal arbejdsgiverne i staten vægte kompetenceudvikling, der kan føre til tillæg, særlig højt ved den årlige MUS for disse medarbejdere.

TRYGHED MED NY LØNFORSIKRING
Det var opmuntrende at holde oplæg på et stort medlemsmøde for Skat-ansatte i Thisted. Der var flere end 80 deltagere, og de var helt naturligt optaget af den fyringsrunde, som de vidste ventede i Skat. Alligevel gav flere af medlemmerne på mødet udtryk for, at de følte sig nogenlunde økonomisk  trygge, takket være den lønforsikring, som vi indførte for alle medlemmer i HK Stat pr 1. oktober 2013. For kun 35 kroner ekstra netto om måneden er medlemmerne nu sikret 80 procent af deres normale løn i de første seks måneder, efter de mister deres arbejde. Det var et af årets højdepunkter, da et klart flertal af deltagerne i vores urafstemning i sommer sagde ja tak til en kollektiv lønforsikring.

TILLID
Vi fik endelig en aftale med regeringen om at sætte tillid på dagsordenen på de offentlige arbejdspladser. Det mål har HK Stat kæmpet for gennem flere år.

FORANDRINGER
En fælles temadag for HK-tillidsrepræsentanter og -arbejdsmiljørepræsentanter fra hele landet om forandringer på arbejdspladserne blev et tilløbsstykke. De mange deltagere vendte hjem med masser af nyttig information og inspiration i bagagen – bedre klædt på til de næsten uundgåelige forandringer, vi igen og igen står over for på arbejdspladserne.

NOGET FOR LEDERE
HK Stats medlemmer med lederjob fik nogle tilbud fra fagforeningen, som de åbenbart kan bruge til noget. Mange har deltaget i vores seminarer og andre arrangementer for ledere i det forløbne år. HK Stat har en vision om at hjælpe vores ledermedlemmer med at fremme deres lederegenskaber og udvikle deres lederskab til gavn for arbejdspladsen. Vi vil vise alle vores medlemmer udviklingsmuligheder og mulige karriereveje – også, at arbejdet som leder er en mulig karrierevej for HK’erne.

FOLKELIG PROTEST
Det lykkedes at være med til at sætte fokus på behovet for at forbedre reglerne om dagpenge. Det var flot, at HK tog initiativ til og indsamlede underskrifter fra hele 85.000 mennesker i Danmark, som krævede bedre dagpengeregler.

DYGTIGE ELEVER
Det var bekræftende at opleve, at statens administrative HK-elever er så dygtige til deres fag. Vi fik blandt andet bevis for deres kvaliteter i de mange gode og inspirerende bidrag, vi modtager til HK Stats fagprøvepris.

Det gik skidt:

FYRINGER
Over hele landet er alt for mange kolleger blevet afskediget, og alt for mange stillinger nedlagt i forbindelse med omstruktureringer og besparelser i staten.

BLÅ FINANSLOV
Det var kedeligt, at regeringen valgte at indgå en blå finanslov, som medfører fortsatte effektiviseringer og besparelser med tab af HK-job i staten til følge

VI FIK IKKE LOV AT STEMME OM OK13
Forstemmende, at det blev Folketinget og ikke medlemmerne i de faglige organisationer, der stemte om vores nye overenskomst. Da regeringen greb ind i lærerkonflikten sidst i april, ophævede den samtidig de aftaler, vi havde indgået med finansminister Bjarne Corydon, til lov. Det er første gang siden 1985, at de statsansatte ikke selv har kunnet tage stilling til de overenskomster, som deres fagforeninger forhandler hjem. Vi er bekymrede for, om aflysningen af urafstemningen vil dæmpe nogle medlemmers interesse for at give deres mening til kende om resultatet, når vi har forhandlet ny overenskomst i 2015. På den anden side kan indgrebet i år og forløbet med lærerkonflikten også skærpe interessen for både forhandlinger og urafstemninger fremover. Det håber vi.

NEDSKÆRINGER STRESSER
Mange måtte trækkes med et dårligt arbejdsklima og manglende trivsel, fordi deres arbejdsplads i almindelighed og deres egen faglighed i særdeleshed bliver presset af nedskæringer og den stress og utryghed, der følger med. Samtidig kniber det mange steder med at give medarbejderne den nødvendige indflydelse. Der er altså grænser for, hvor langt ned man kan skrue bemandingen, uden det får mærkbare konsekvenser for kvaliteten af sagsbehandlingen og sagsbehandlingstiden.

Formandsskabet i Stat

Næstformand Peter Raben og formand Rita Bundgaard, HK Stat. Foto: Mikkel Østergaard

Arbejdsmarked HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK