Farvelfærdsstat?

19. december 2013  |  Østjylland  |  Hans-Henrik Hansen

Regeringen har sat gang i en analyse med henblik på at centralisere bl.a. kontanthjælp og sygedagpenge. Dermed fortsætter en udvikling, som begyndte med Kommunalreformen, og som nu truer med at omdanne velfærdsstaten til en centraliseret konkurrencestat.

Ved årsskiftet går vi ind i Kommunalreformens syvende år. Reformen ville – blev det dengang fortalt os - betyde en række stordriftsfordele som følge af færre kommuner. Borgerne ville nu blot få ”én indgang” og slippe for at gå fra det ene til det andet kontor med uforrettet sag.

Det blev vi fortalt. Virkeligheden har sidenhen gjort os klogere. I dag ved vi, at Kommunalreformen medvirker til at omdanne velfærdsstaten til en centraliseret konkurrencestat; i hvert fald af tre grunde:

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

For det første har Kommunalreformen ført til et svækket demokrati. Dels er det politiske virkefelt blevet indskrænket, fordi stadig større dele af den kommunale økonomi er forhåndsbestemt af kontrakter og aftaler. Og dels betød afskaffelsen af amterne også et farvel til en indbygget mindretalsbeskyttelse af borgere med særlige behov.

For det andet har reformen ført til en omfattende problemeksport. I dag tænkes alene driftsøkonomisk og den enkelte enhed tørrer uhensigtsmæssige udgifter af på andre. Tidligere kunne man tage samfundsøkonomiske hensyn og fastholde opgaver, som ikke var rentable for enheden men for kommunen som sådan.For det tredje har Kommunalreformen ført til en markant centralisering, fordi …

• Den enkelte minister har fået tildelt flere beføjelser. Omkostningen er, at Folketinget har mistet indflydelse i forhold til regeringen.
  • De årlige økonomiaftaler med KL og Danske Regioner har opstillet en lang række mål, som kommuner og regioner forpligtes til at gennemføre. Dermed er de internt også tvunget til at opstille et utal af mål.
  • For at sikre opfyldelsen af disse mål er den enkelte kommune tvunget til at centralisere magten i en stram koncernstruktur.
  • Opdeling af forvaltninger i en bestillerdel og en udførerdel uden myndighed og uden den tidligere kompetence.

Kommunalreformen har for alvor sat centraliseringen af det danske samfund på dagsordenen. Al tale om borgernær velfærd bør forstumme. Den nuværende regering har ikke alene accepteret VK-regeringens markedsgørelse af den offentlige sektor men føjer spot til skade ved at øge afstanden mellem velfærdssamfundets institutioner og borgerne. Det skete med oprettelsen af Udbetaling Danmark, det sker med lukningen af en række skattecentre, og det vil ske, hvis kontanthjælp, sygedagpenge og andre ydelsesområder flyttes væk fra den enkelte kommune og over til Udbetaling Danmark, som der nu er planer om.

Af Hans-Henrik Hansen
formand, HK Kommunal Østjylland