Ny kommunalreform skodder demokratiet

19. december 2013  |  Sydjylland

Byrødder og borgmestre i de syd- og sønderjyske kommuner er stort set sat uden for hoveddøren, alt imens Digitaliseringsstyrelsens embedsmænd er ved at luske en ny kommunalreform ind ad bagvejen. Sådan er situationen lige nu og her, hvor en ny bølge af opgaver er på vej ud af kommunernes og lokalpolitikernes hænder. Digitaliseringsstyrelsen og dens embedsmænd har nemlig uden for al offentlighed søsat et nyt projekt, der skal overføre nye opgaver som kontanthjælp og sygedagpenge fra kommunerne til det private organ, Udbetaling Danmark.

Det nye centraliseringsprojekt følger den kommunale åreladning, der skete for omkring to år siden. Her blev den første bølge af opgaver – pension, boligstøtte m.fl. – flyttet fra kommunerne til Udbetaling Danmark. Med en ny, hemmelig kommunalreform vil kommunerne blive yderligere rundbarberet til skade for den nære borgerservice, det lokale demokrati og for hele det kommunale selvstyre.

Får Digitaliseringsstyrelsen og dens embedsmænd held til at rulle en ny bølge af centralistisk styring ud, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det også i det syd- og sønderjyske vil give betydelige forringelser på en række markante områder.

For det første vil borgerne miste yderligere demokratisk indflydelse og mulighed for at holde snor i udviklingen af serviceniveauet. Til forskel fra kommunerne kan Udbetaling Danmark nemlig ikke stilles til ansvar for sine handlinger ved et demokratisk valg. Vi har brug for mere demokrati i styringen af vores velfærd. Ikke mindre.

For det andet vil hovedparten af borgerne få dårligere kvalitet i behandlingen af deres sager, fordi den helhedsorienterede sagsbehandling, der tager hensyn til lokale forhold, vil gå fløjten. Hvis så borgernære ydelser som kontanthjælp og sygedagpenge bliver givet af et fjernt organ med udgangspunkt i en standardtekst, vil retssikkerheden blive sat under pres for mange borgere. Ligesom den femtedel af alle borgere, der ikke lige mestrer den digitale verden, vil blive aldeles afskåret fra at få hjælp af et rigtigt menneske – ansigt til ansigt.

Og for det tredje har vi at gøre med en ny skjult kommunalreform, der i smug gennemføres af embedsmænd og uden politisk styring. En hemmelig kommunalreform, der vil tappe de kommunale borgerservices for opgaver og personale, så de til sidst ikke længere er bæredygtige. Det uddannede personale vil forsvinde, vagtplaner vil ikke hænge sammen, og der er ikke råd til at holde små filialer af borgerservice åbne. Vi vil kort sagt opleve en nedsmeltning af den grundstamme, det kommunale selvstyre hviler på.

Hvor vil jeg ønske, at byrødder og borgmestre i de syd- og sønderjyske kommuner vil åbne døren ind til Digitaliseringsstyrelsens hoveddør og spørge: Hvad sker der lige her? Er det, hvad Danmark vil med sin velfærd og sit demokrati?

Debatoplæg af Lene Roed, formand for HK Kommunal Sydjylland

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK