Års-oversigt: Det stormer i IT-branchen

20. december 2013  |  Samdata

Outsourcing, digitalisering, patentdomstole, overenskomstforhandlinger. Når det stormer, er uddannelse vores bedste læ-hegn, skriver SAMDATA\HK-formand Thomas Bisballe.

Her op mod årsskiftet er det naturligt at kigge tilbage på årets aktiviteter i SAMDATA\HK. Efter det første år i formandsstolen, må jeg tørt konstatere: Der blæser en vældig vind i IT-branchen – fra alle retning.

I SAMDATA\HK har vi haft stor fokus på outsourcing i år. Vi ser gentagne gange, at danske IT-firmaer outsourcer opgaver til f.eks. Indien og følger op med store fyringsrunder herhjemme.

Politikerne taler meget om at forhindre social dumping, når der fx skal bygges for det offentlige. Det er blot pudsigt, at de kun tænker på at beskytte håndværkerne mod østeuropæisk arbejdskraft, men har glemt IT-håndværkerne, hvis opgaver bliver flyttet til Asien og løst af folk, der kun får nogle få tusinde kroner i månedsløn.

Outsourcing er både en kedelig og risikabel satsning. IT er ikke blot en periferi-service, men er som regel koblet tæt til kernen af forretningen. Mister man den tætte styring, står man også i en risiko-position, hvis et IT-projekt i Indien løber af sporet. Det kan blive fatalt for virksomhedens drift. Hvis vi i stedet øver os i at blive eksperter i at få IT og forretningsudvikling til at arbejde tæt sammen, så kan vi i stedet skabe nye arbejdspladser her i landet. Den udfordring tror jeg mange IT-folk ville glæde sig til.

overenskomst-området synes jeg ikke, at vi har haft meget held med vore ønsker. De behov IT-folk har for efteruddannelse og styring af overarbejde bliver ikke reelt forhandlet, selv om vi oplever massive problemer med, at folk bukker under for stress. I stedet er forhandlingerne bygget op, så vi arver nogle få procents lønstigning fra industriområdet, som ikke længere burde være toneangivende. Heldigvis har vi nu indledt et langsigtet arbejde, som forhåbentligt kan ændre hele forhandlingsforløbet i løbet af nogle år.

Til næste år skal vi sandsynligvis stemme om EU's patentdomstol. SAMDATA\HK har ikke en officiel holdning, men vi ønsker en kvalificeret debat om et kompliceret emne. Derfor har du i vores nyhedsbrev og i Samdata Magasinet både kunnet læse argumenter fra modstandere, der mener softwarepatenter hæmmer innovationen, og fra tilhængere, der mener at det er en fordel, at virksomheder ikke skal anmelde patenter i 27 lande. Diskussionen fortsætter i det kommende år.

I disse år står det offentlige bag en stribe krav om digitalisering af kontakten mellem borgere og firmaer på den ene side og offentlige myndigheder på den anden side. Socialdemokraternes nye IT-ordfører, Karin Gaardsted forklarede fornuftigt nok, at det skal ske med stor respekt for, at der kan være samfundsgrupper, som ikke er IT-parate. Vi er også enige om, at hvis det offentlige tør satse aktivt på digitalisering, kan det være med til at skabe danske arbejdspladser. Hvis vi sørger for at være i front, kan det også give danske virksomheder store eksportmuligheder, efterhånden som myndigheder andre steder i verden bliver klar til at digitalisere.

De sidste to år har vi kørt en intensiv BETACAMP, hvor vi sætter unge SAMDATA\HK-medlemmer fra forskellige IT-uddannelser sammen for at arbejde med rigtige virksomhedsprojekter i en lang weekend. Deltagerne kommer altid hjem i højt humør, for det kan godt give et kick, når de ser, hvor langt man kan komme, når folk med forskellige IT-kompetencer arbejder sammen på at løse et reelt problem. Det er en oplevelse, som de fleste skriver på CV’et for at forbedre job-chancerne.

En anden ting, som vi arbejder hårdt på at få fokus på, er de såkaldte Real Kompetence Vurderinger, der gør det muligt at få papirer på nogle af de kompetencer, man har erhvervet på jobbet.

Vi ved, at op mod 20 % af IT-folket er mere eller mindre autodidakte. Men folk uden papir på deres viden, risikerer nemt at blive ramt, når firmaer fusioner, når ny teknologi rulles ud eller når der outsources. Det bedste værn i IT-stormvejret og bliver konstant uddannelse.

Er du en af dem, der kan mere end dine papirer viser, så tag kontakt til SAMDATA\HK, for at få hjælp til en RKV-vurdering. Det er dét, vi er der for.

Thomas Bisballe Thomas Bisballe Fmd. SAMDATA\HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK