Nytårshilsen fra HK Trafik & Jernbane

30. december 2013  |   |  Bettina Tingstrup

"Sammen er du stærkere" - hvad mener HK med det?

Sådan lød det nye slogan for fagforbundet HK i efteråret da vi besluttede at gøre en indsats for at stoppe den negative medlemsudvikling fra 2014. Og i den forbindelse erklære krig mod den stive "silo - opbygning" i HK, hvor man gennem årerne har oplevet at forbundet ikke så sig i stand til at udnytte styrken i sit store medlemsfællesskab.

Skyldes medlemsfaldet så kontingentets størrelse, konkurrencen fra billigere konkurrenter eller noget helt tredje? Svaret er først og fremmest, at der er forsvundet mange jobs på HK’ernes traditionelle områder. Enten er de forsvundet som følge af digitalisering, nedskæringer i administrationen, serviceforringelser etc. – eller også er vores mere spændende og avancerede jobs blevet besat af akademikere, fordi det giver status for mange chefer.

Det er egentlig meget begrænset hvad Den Kristelige Fagforening, Frie Funktionærer og Det Faglige Hus har overtaget af medlemmer – måske har Ledernes været lidt mere om sig, fordi de bogstaveligt talt har et godt navn.

Fælles for disse faglige foreninger er imidlertid, at forhandlings – og aftaleretten ikke er noget der flyttes over i det nye fællesskab, så det er de ”bløde pakker”, især løftet om rådgivning om lønforhandling og karriere, der virkede tillokkende på nogen i de konkurrerende organisationer.

Men rådgivning er ikke ensbetydende med et karriereboost eller lønspring, når man går alene til forhandling – og slet ikke i en krisetid.

Du er et medlem – ikke en klient

I årevis har samfundet bevæget sig væk fra den såkaldte ”klientgørelse” af borgerne – forstået således, at bare fordi man havde et problem så var man straks en sag som skulle løses af en sagsbehandler.
Sådan er det nok også blevet i HK.

Lad det straks være sagt – vi stiller fortsat alt vores ekspertise til rådighed for medlemmer, som er kommet i klemme. Men at rette hele fagforeningen ind på at være ”sagsbehandler”, er ikke godt nok. Der er brug for meget mere. Vi vil have mere ud af den styrke, vi har i fællesskabet og de resurser den enkelte råder over – det har altid været meningen med fællesskabet. Vi skal i plus for alle medlemmer – sammen.

Vi kan få meget mere ud af vores fællesskab

Nu er det ikke meningen at vi skal vende tilbage til ”kampfanens bål” – men udfordringen er i stedet at forme den ny tids fællesskaber. Vi kender det allerede fra de sociale medier og ved, at man af den vej faktisk kan organisere aktiviteter, som alle kan byde ind på. (Og ikke bare lykønske ved fødselsdage). I HK har vi besluttet at gøre aktiv netværksorganisering til en topprioritet. Ikke hvilken som helst af slagsen – for det skal kun lige præcis være de netværk du, som medlem mener, kan skabe værdi for dig, sammen med andre, som har de samme drømme, ønsker og mål.

Vores forsigtige bud i starten vil være, at rigtig mange medlemmer vil vælge at engagere sig i netværk, hvor de kan se sig styrket fagligt eller karrieremæssigt. Og her stiller HK hele sin organisation til rådighed – og det kan virkelig give bredde og dybde i netværksorganiseringen – på tværs af ”siloerne”.

Men før vi kaster os ud i gætterier på dine vegne, vil vi gerne høre netop din mening – så tal og skriv med din tillidsrepræsentant og kredsformand om, hvad du kunne tænke dig at bruge HK til – så samler vi op løbende og sætter de skibe i søen der er stemning for. Giv det en chance!

Det her vil blive første skridt i forvandlingen af HK til ”en organiserende fagforening” – en fagforening der organiserer det du vil investere lidt tid og kræfter i - for din egen skyld - i erkendelse af, at ”sammen bliver du stærkere”.

Med ønsket om et godt og aktivt nytår 2014
Andreas Hasle, formand
HK Trafik & Jernbane

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK