Nyt år og nyt byråd – skal vi så vaske tavlen ren?

30. december 2013  |  Østjylland

”Lad os nu vaske tavlen ren”, siger vi med et positivt og afvæbnende smil, når vi vil glemme det gamle og begynde på en frisk. Men er det altid en god idé? Om få dage træder det nye byråd i Silkeborg Kommune sammen med en ny borgmester i spidsen og både genvalgte og nyvalgte byrådsmedlemmer. Vi begynder på et nyt år, og så er det tid for nytårsforsætter og planer for, hvordan det alt sammen skal blive bedre. Er det så ikke her, vi skal vaske tavlen ren?

Nej, det ville være rigtig dumt, for der står meget godt på den, som vi nødigt skulle glemme. Det blev skrevet med sikker hånd af visionære byrådspolitikere, og det handler om fremtiden. På tavlen kan vi læse fortællingen om en borgmester og et næsten enigt byråd, der lagde en gennemarbejdet strategi for udvikling af Silkeborg. Det er fortællingen om politikere, der turde se længere end til næste valg, og som forstod samarbejdets kunst. Kunne vi andet end nikke begejstret til hinanden? Nu skulle der endelig ske noget. I årevis har der været snakket om, at alle andre kommuner rykkede, mens Silkeborg stod stille. Omsider kunne et stort set enigt byråd finde ud af at lægge planer, der peger langt ind i fremtiden.

Planer, der blandt andet skal bryde asfalten op på de mest attraktive grunde ved søen og forvandle dem fra parkeringspladser til grønne områder. Men hvad så med bilerne, hvor skal de være? De kan komme under jorden, kan de.  Ned under Torvet med dem, så kan bilisterne gå direkte op til et nyindrettet og attraktivt torv, og de kan gå videre gennem gågader og ned til områderne ved søen, hvor asfalt er blevet erstattet med græs.

Er det ikke visionært? Så skulle man jo tro, at borgerne klappede i hænderne og belønnede politikerne, da de i november gik til stemmeboksen. Men nej, flere af vore toppolitikere blev straffet med lavere personlige stemmetal, og der blev afgivet rigtig mange proteststemmer på kandidater, der havde ført valgkamp på enkeltsager.

Valget blev et protestvalg, og de negative ord overtrumfede de positive. I stedet for at snakke om grønne områder ned til søen, blev der snakket om et hul i jorden. Og endnu en gang så vi det: Hver gang, der besluttes noget, der rigtig kan rykke, mobiliseres der en negativ stemning på enkeltsager for at få planerne standset. Valget gav et byråd, der med borgerligt flertal skal fungere, selv om specielt Venstres byrådsgruppe har holdninger, der stritter til alle sider.

I perioden op til valget var der i Midtjyllands Avis dagligt flere sider med læserbreve, og bølgerne gik højt. Selv om jeg langt fra var enig med alle debatindlæg, glædede det mig hver dag at opleve det voldsomme engagement, de var udtryk for.  Hvor skulle de mange indlæg have været trykt, hvis ikke vi havde haft en lokal avis? Lad det huske os på, hvor vigtigt det er at værne om den.

Tonen var nogle gange rigelig voldsom, for der var stærke følelser på spil. Det er der ikke i sig selv noget galt i, blot vi husker respekten for hinanden og for hinandens synspunkter. I fagbevægelsen er vi heller ikke enige om alt. Her kan bølgerne også gå højt, for eksempel når vi diskuterer nyt stadion. Er det spild af penge, der kan gå til bedre formål, eller vil det skabe udvikling og arbejdspladser? Vi behøver ikke være enige, og det er kun godt en gang imellem at krydse klinger. Men vi er i det lokale LO enige om altid at forholde os til realiteterne.

Og når det gælder den politiske udvikling, er realiteterne nu en gang, at vi har fået en Venstre-borgmester, og at vi har fået en ny sammensætning af byrådet. Og til dette byråd skal vores opfordring lyde: Se nu godt efter, hvad der står på tavlen, for der er blevet skrevet meget godt på den de seneste fire år. Der står ikke kun om en ny strategi for udvikling af Silkeborg, der står også om et godt og bredt samarbejde i byrådet og om konstruktivt samarbejde med arbejdsmarkedets parter. Det er der fortsat brug for de kommende år, for der er mange opgaver at løse på områder som erhverv, uddannelse og beskæftigelse. Der er således ingen grund til at vaske tavlen ren, lad os i stedet sammen supplere med nye punkter. I den lokale fagbevægelse er vi parate.

Godt nytår.

Af formand for LO Silkeborg-Favrskov og HK Østjylland, Viggo Thinggaard.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK