Nyt år med nye muligheder - også for statens HK'ere

02. januar 2014  |  HK Stat

Rita Bundgaard glæder sig over statsministerens pæne ord om de offentligt ansatte i nytårstalen. Men hun efterlyser, at regeringen gennemfører omstillinger og effektiviseringer med større respekt for de ansattes faglighed og ressourcer.

Så er vi i gang med et helt nyt og ubrugt år. Det er spændende. Vi ved endnu ikke, hvad der venter os. Eller hvad vi i vores faglige fællesskab kan bidrage til hver især.

Her ved årets begyndelse ønsker og lover mange mennesker en lang række ting ­– for sig selv og for hinanden. Lad os hjælpe hinanden med at få mest muligt til at lykkes.

Personligt glæder jeg mig over statsministerens anerkendelse af den store indsats, som de offentlige ansatte i stat, regioner og kommuner hver eneste dag bidrager med til vores fællesskab i Danmark.

HK Stats medlemmer oplever, at regeringen ønsker at effektivisere den offentlige sektor. Den proces vil vi også gerne bidrage til. Ja, vi forventer faktisk i endnu højere grad at blive inddraget. Igennem samarbejde og med brug af den store erfaring og de mange fagligheder, vi repræsenterer, kan vi være med til at gøre de statslige arbejdspladser og kvaliteten af deres arbejde endnu bedre.

HK Stats medlemmer vil gerne være med til at opfylde regeringens ønske om en endnu mere effektiv statslig sektor – i en atmosfære af gensidig tillid.

Hvor er der meget, man kunne ønske sig! Et ønske presser sig særligt på for HK Stats medlemmer, fordi det faktisk betyder noget særligt, og fordi det er blevet overhørt igennem en årrække: Vi ønsker, at regeringen vil rette fokus på, at omstillinger og effektiviseringer sker på en ordentlig måde. Og at forandringerne kommer i en takt, hvor effektiviseringer ikke kun handler om at få det økonomiske regnestykke til at gå op. For ofte har vi set, at statslige medarbejdere bliver afskediget for at høste besparelser, længe før nye organiseringer og digitale løsninger reelt virker og måske frigør arbejdskraft.

Det er vigtigt at finde en ny fælles takt for forandringer og omstillinger af statens arbejdspladser. Som statsministeren nævnte i sin nytårstale, er det vigtigt, at alle medarbejderressourcer inddrages. Også – og særligt – medarbejdere med mange års virke på arbejdsmarkedet har stor betydning for vores fællesskab.

Og endnu et ønske til statsministeren og hele hendes regering: Husk, at den offentlige sektor er så meget mere end undervisnings- og sundhedsområdet. God sagsbehandling og professionel administration er også en vigtig del af pakken.

Godt nytår til jer alle!

Rita Bundgaard

Formand for HK Stat