Administration er politisk besluttet

13. januar 2014  |  Østjylland

Der er ”alt for mange medarbejdere, der sidder centralt, uden at det er til gavn for vores ældre medborgere,” mener aarhusiansk byrådsmedlem. HK-tillidsvalgte mener derimod, at byrådsmedlemmet ikke har gjort sit hjemmearbejde ordentligt.

Gert Bjerregaard

I et læserbrev i JP Aarhus (8. jan.) vil Venstres byrådsmedlem Gert Bjerregaard reducere i den centrale administration i Aarhus Kommunes Magistratsafdeling for Sundhed og Omsorg (MSO). Han og Venstre vil omfordele penge fra administration – ”det såkaldte fedtlag” - til den nære pleje og omsorg.

Lasse Dahl, fællestillidsrepræsentant for HK’erne i MSO og Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland tog i mandags til genmæle i samme avis:

- Mener Gert Bjerregaard, at tynde skal slanke sig? spørger Lasse Dahl og gør opmærksom på, at administrationen i MSO allerede har slanket sig betragteligt og udgør blot 6,1 procent eksklusiv ledere, hvilket er markant under landsgennemsnittet. Ifølge HK-tillidsrepræsentanten viser erfaringerne, at hver gang man sparer på det administrative personale, skubber man de administrative opgaver videre til andre faggrupper. Han har derfor et forslag til Gert Bjerregaard:

- Tænk omvendt og se på hvilke administrative opgaver, der i dag løses af sygeplejersker, social- og sundhedspersonale, temaledere og andre, og lad i stedet opgaverne blive udført af det personale, der er uddannet til det, nemlig HK’erne.

Politiske beslutninger bag behov

Med henvisning til bemærkningen om ”det nære fedtlag” anholder Hans-Henrik Hansen i sit indlæg tonen i byrådsmedlemmets læserbrev:

- Populistisk tale, dumsmarte bemærkninger og respektløse udtalelser skaber hverken løsninger eller forbedringer.

Gert Bjerregaard har heller ikke gjort sit hjemmearbejde ordentligt, mener HK-formanden og minder om, at der jo ligger politiske beslutninger bag de administrative funktioner. Inden for sundhed og omsorg er det således VK-regeringens lov fra 2003 om 'frit valg' i hjemmeplejen og byrådets følgebeslutninger, som har medført et stigende behov for kontrol og dokumentation:

- Vil man for alvor reducere i det centralt placerede personale, kræver det derfor en ændring af de politiske beslutninger, påpeger Hans-Henrik Hansen.

Kommunal