Ring til fagforeningen

Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Banedanmark må betale bod for gentagne brud på aftaler

13. januar 2014  |   |  Bettina Tingstrup Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Banedanmark har tilsyneladende ganske svært ved at leve op til de aftaler, der er indgået med HK. For tredje gang på 2 år har HK Trafik & Jernbane måttet gøre Banedanmark opmærksom på, at aftaler skal overholdes, og denne gang måtte Banedanmark så også til lommerne og betale bod for overtrædelserne.

Faktisk måtte styrelsen betale to gange bod, fordi både HK Trafik & Jernbanes aftale og OAO’s (Offentlig Ansattes Organisationer) aftale var blevet ignoreret i op til 6 tilfælde.

2 gange 15.000 kr. kostede de mange fejl.

Det handlede denne gang om stillingsopslag, der dels ikke var korrekte efter aftalerne mellem parterne og dels om manglende høring af Banekredsens repræsentanter, der skal kunne give deres input til stillingsopslagene, inden de offentliggøres.

Næstformand i Banekredsen Lise Rabe ærgrer sig over, at vi gentagne gange skal bruge tid på at diskutere overholdelse af overenskomsterne med Banedanmarks HR afdeling: ”Så svært er det jo heller ikke. Teksten er ikke kompliceret, og hvis indstillingen til samarbejde med tillidsrepræsentanterne er til stede, kan vi let hjælpe hinanden med at undgå de her trælse sager”, siger Lise Rabe.

”På den anden side må vi også sige, at de aftaler, vi har med virksomhederne, dem tillader vi os at insistere på, ellers giver det jo ikke nogen mening at indgå overenskomster. En enkelt smutter kan man klare over en kop kaffe, men når det bliver ved med at ske, så må der være noget i vejen med indstillingen til samarbejdet og aftalerne” slutter Lise Rabe.

Problemer med login?

Log ind med NemID